2010-12-06, 14:50
Medlem
Hej,
Jag flyttar in i en lokal vid rsskiftet.
Fastigheten r ansluten till Comhem och jag har snackat med fastighetsgaren om att jag vill installera ett TV uttag i lokalen och str sjlv fr kostnaden.
Han skickade mig till deras kontaktperson p Comhem som sa att det spelar ingen roll vem som installerar uttaget, bara dom r CANT godknda p cant.se

Jag anlita ett fretag som dock vill ha ritningar.
Nr jag frgar comhem om ritningar s vgrar dom ge ut dom och menar p att ska man ha ett extra uttag bestller man det via dom och det kostar 5000:- Plus Moms!

Jag svarade med att det inte stmde och att kontaktpersonen p comhem sa att det gick bra med extern firma.
D fick jag i svar att de inte har ngra ritningar alls.

Nu blir jag snart frbannad, hur fan skall jag g till vga med att installera ett jvla uttag.
Jag har frskt ringa p grannen som bor exakt ver lokalen fr att kolla ifall hans uttag r ett slututtag och p de sttet dra vidare drifrn men han har inte varit hemma.

Jag ifrgesatte comhem och sa, Hur har ni som r s stort fretag gjort en installation i en fastighet men inte har ngra ritningar.
Hur fan skall ni fixa ett uttag till mig fr 5000:- nr ni inte ens har ritningar p var ni skall dra kabeln ifrn??

Jag r vldigt tacksam fr svar.

Mvh
Citera
2010-12-06, 19:00
Medlem
Lter helt klart som dom frsker blsa folk p pengar, men det finns ganska garanterat ritningar p hur dom har gjort, annars kan dom ju inte felska och reparera eller uppgradera system i framtiden.

Tvivlar lite p att dom kan hemlighlla sna saker, men jag r inte 100% p det.
Citera
2010-12-06, 19:07
Medlem
DennisOlofs avatar
Ronaldinho11, du kan gra allt helt sjlv om du vill. Antar att du bara har ett uttag i lokalen, och att du vill ha flera. Enklast r att bara flytta vidare sjlva TVn. Bredbandet kopplar man in i frsta uttaget och kr trdlst, eller till ett LAN i lokalen.

Ska du anvnda frsta TV-uttaget s rcker det med en splitter i uttaget och sedan tar du en kabel till nrliggande TV, och drar den andra dit du hade tnkt ta emot TV. Du behver inget uttag ens, rcker bara man kan meka ihop kablarna med rtt kontakter. Har du tur och mter med mttstock hur lngt det r kan du kpa frdiga kablar p classe, kjell osv.

Alla uttag ska vara uppmtte och godknda nr det r 3-hl-i-vggen s du ska inte behva ngon extra frstrkare, behvs detta om man har flera uttag i lokalen kan du kpa sdana p kjell. Om du vill ha en firma som ska fixa det, ja CANT godknd r bra, men ppeka fr dem att du vill ha extra uttag monterade i lokalen, t.ex. 3-4st, och att du hade tnkt dig en liten underfrstrkare vid ditt nuvarande TV-uttag som du redan har.

http://www.kjell.com/

TV/video -> Antenntillbehr -> Antennfrstrkare

Med den lsningen behver varken du eller firman tillgng till ngon ritning. Eller s gr du det sjlv, fast jag vet inte om man kan f tag i Comhem godknda uttag s ltt, men resten av materialet finns att kpa p t.ex. kjell. Och just Televes frstrkarna r godknda av Comhem.
Citera
2010-12-06, 20:09
Medlem
Kabeltattarens avatar
Comhem r bra p mycket, men inte detta...

Vnd dig till fastighetsgaren istllet. Dels ska han ha ritningar, och dels har han frhoppningsvis serviceavtal med ngon annan n Comhem (eftersom de ytterst sllan kr ut nd, deras standardsvar r "vi har inget fel p vra grejor") som kan hjlpa dig.

5000:- + moms skulle fr vr del innebra nstan tio timmars jobb, och vi r defintivt inte billigast i branschen...
Citera
2010-12-07, 13:08
Medlem
DennisOlofs avatar
Kabeltattaren precis. Det kostar pengar.

Nu tycker jag TS inte ska oroa sig, de flesta firmor brukar kunna komma ut och "titta" p jobbet, p de viset fr man en mer rttvis bild av vad det kommer att kosta. Allt beror p hur krngligt det r och hur mycket tid det tar att f dit kablarna. S TS ska inte bara tro p ngon prisangivelse som ges ver telefon, det r oftast bara en grov gissning. Drav ska jag dock inte psts att det blir billigt. Men det r ju som med allt annat, fretag har kostnader som ska betalas, och allt annat.

Frdelen med ett fretag som gr jobbet r att man slipper alla saker omkring, som material, verktyg, osv. Det tar ju tid ifrn TS verksamhet s att sga.
Citera
2010-12-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Kabeltattaren precis. Det kostar pengar.

Nu tycker jag TS inte ska oroa sig, de flesta firmor brukar kunna komma ut och "titta" p jobbet, p de viset fr man en mer rttvis bild av vad det kommer att kosta. Allt beror p hur krngligt det r och hur mycket tid det tar att f dit kablarna. S TS ska inte bara tro p ngon prisangivelse som ges ver telefon, det r oftast bara en grov gissning. Drav ska jag dock inte psts att det blir billigt. Men det r ju som med allt annat, fretag har kostnader som ska betalas, och allt annat.

Frdelen med ett fretag som gr jobbet r att man slipper alla saker omkring, som material, verktyg, osv. Det tar ju tid ifrn TS verksamhet s att sga.
DennisOlof: Jag har inget Uttag i lokalen.

Tack fr era svar.
Det kom ut 2 personer fr att titta p jobbet, detta r d firma nummer 2.
De gick runt och yrade och verkade leta efter ntt de inte hittade.
Sedan ringer deras chef mig och ber mig att g upp och knacka p en granne fr att komma in dr, ppna tv dosan och kolla hur det ser ut, helt civil kldd som en tjuv.
Hade jag varit grannen hade jag aldrig slppt in ngon s, s jag talade om fr dom att de fr ju dom sjlva fixa.
Jag har ju fr fan anlitat ett fretag som skall ha betalt.
Om jag ska knacka drr, ppna dosor och massa annat skit, d kan jag ju lika bra skita i fretaget.
Comhem sa inte slumpmssigt i telefon att det kostade 5000:- utan de skickade tom ut en blankett som bestllning med prisuppgift.

Iaf, det hela slutade med att jag skickade tillbaka box helvetet till comhem, sa t bde Comhem och firman att jag inte ville ha ngot jvla tv uttag lngre och bestllde istllet DigitalTv via bredband frn BBB.

D blev jag ven tvungen att bestlla bredband och telefoni som jag nd aldrig kommer anvnda eftersom jag d har 100 mbps fiberlina.

Det blev 200:- mer per mnad, men det fr jag leva med och slippa allt jvla bekymmer med Comhem.

Tack fr era svar.
Senast redigerad av Ronaldinho11 2010-12-07 kl. 21:18.
Citera
2010-12-08, 19:36
Medlem
Kabeltattarens avatar
Trevliga fretag du har rkat ut fr.

Pratade du aldrig med fastighetsgaren? r det i Malm-trakten kunde vi lst det t dig.
Citera
2010-12-09, 00:14
Medlem
DennisOlofs avatar
Ronaldinho11, jass. Ja d kan man inte gra det sjlv eller vlja en snabb och billig lsning.

Men att du sjlv ska knacka p hos folk, det r bara bullshit, det ska fretaget kunna hjlpa dig med och comhem ska ha ritningar, har dom det inte s ska nd fretaget du anlitar kunna kolla huset (med hjlp av fastighetsgaren) fr att hitta en lmplig plats att plocka signalen frn. Ett annat alternativ r att man drar kabel direkt ifrn skpet dr comhem har en verlmningspunkt, brukar finnas ngon stans i huset.

Men du kan ju alltid kra med en annan lsning om du tycker det r bttre, har man tur gr det med TV ver bredbandet eller parabol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in