• 1
  • 2
2010-12-06, 13:43
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Jag har tänkt laga revbensspjäll till ett knytkalas-julbord.

Ska laga revben av den tjockare varianten. Då jag aldrig arbetat med sådan behöver jag lite tips.

I somras gjorde jag tunna revben på grillen. 1 dag innan hade jag dränkt in dom i coca-cola för att få köttet mörare och även att köttet skulle bli lite karamelliserat.

Min ursprungsplan nu iaf är att låta köttet ligga i kylen över natten i coca-cola. Koka därefter köttet i nånslags buljong. Därefter griljera dem långsam i ugnen med en honungssenap glaze.

Är detta en bra grundide?

Ska jag koka köttet eller räcker det med att ha dom i ugnen en längre tid? Vad blir godast?

Har nån ett bra tips på en honungsglaze? Vill göra min egen så inga färdiga tips tack.

Några andra bra saker att tänka på för att få dem så perfekta som möjligt?

Bacon?
Citera
2010-12-06, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Jag har tänkt laga revbensspjäll till ett knytkalas-julbord.

Ska laga revben av den tjockare varianten. Då jag aldrig arbetat med sådan behöver jag lite tips.

I somras gjorde jag tunna revben på grillen. 1 dag innan hade jag dränkt in dom i coca-cola för att få köttet mörare och även att köttet skulle bli lite karamelliserat.

Min ursprungsplan nu iaf är att låta köttet ligga i kylen över natten i coca-cola. Koka därefter köttet i nånslags buljong. Därefter griljera dem långsam i ugnen med en honungssenap glaze.

Är detta en bra grundide?

Ska jag koka köttet eller räcker det med att ha dom i ugnen en längre tid? Vad blir godast?

Har nån ett bra tips på en honungsglaze? Vill göra min egen så inga färdiga tips tack.

Några andra bra saker att tänka på för att få dem så perfekta som möjligt?

Bacon?

mmmm!!! SPJÄLL! nu fick du mig hungrig
pröva att gå in på www.recept.se/nu (kommer inte ihåg om de va se eller nu). De finns säkert bra tips där
Citera
2010-12-06, 13:46
Medlem
Tasken1s avatar
Marinera. Och fan inte i coca-cola! Grilla i ugn, koka i typ minst 1 timma. Blir bättre om man grillar först och kokar än tvärtom enligt mig.
Citera
2010-12-06, 13:47
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasken1
Marinera. Och fan inte i coca-cola! Grilla i ugn, koka i typ minst 1 timma. Blir bättre om man grillar först och kokar än tvärtom enligt mig.

Varför inte? Då köttet blir mörare av colan.

Vad skulle du marinera med, ska jag koka köttet i marinaden efteråt?
Citera
2010-12-06, 13:51
Medlem
Evilyns avatar
Koka inte! Det gjorde vi förra julen. Resultat: fettklumpar med kött i. I ugnen smälter ju fettet bort, kokar man så blir det kvar. Blev nästan oätligt.
Citera
2010-12-06, 13:52
Bannlyst
Koka spjallen i buljong forst, ca. 20 minuter, kalvbuljong ar utmarkt, pensla sedan spjallen med nedan glaze och ungsstek dem sedan tills de fatt fin farg.

2 dl ketchup
1 dl chilisas
1 msk senap
2 msk socker
2 msk attikssprit
2 tsk Worchestersas
2 msk Japansk soja
1 dl honung
Citera
2010-12-06, 13:56
Medlem
Tasken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Koka inte! Det gjorde vi förra julen. Resultat: fettklumpar med kött i. I ugnen smälter ju fettet bort, kokar man så blir det kvar. Blev nästan oätligt.

Då måste du gjort nått fel. Kokat för kort tid eller nått. Köttet ska släppa från benet.
Citera
2010-12-06, 14:15
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasken1
Då måste du gjort nått fel. Kokat för kort tid eller nått. Köttet ska släppa från benet.

Det är möjligt. Köttet (det lilla som gick att gräva fram) var iofs väldigt mört.. Men man vill ju inte ha en hög av fett på tallriken, liksom..
Citera
2010-12-06, 14:16
Medlem
En lätt honungs glaze är :

2dl honung
1 röd chilli
2 klyftor vitlök

Hacka chilli och vitlök och fräs i lite matolja. När det fräst en liten stund ta av det från spisen och låt det svalna. Häll sedan ner honungen i och blanda. Släng sedan det på revbenen. Kan ligga hur länge somhelst med revbenen.

Jag brukar låta det ligga ca 1 dag och sen in i ugnen ett bra tag på låg temp.
Citera
2010-12-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn

Jag kokar ofta revben. Det brukar bli väldigt bra. Dock så kokar jag oftast mina spjäll ganska så kort tid. Ca 15-20 minuter. Självklart blir det en hel del fett kvar, men det är gott och mättande.
Citera
2010-12-06, 14:27
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Vill inte ha jätte mycket fett kvar på spjällen. Skulle det funka med att koka i 15-20 min sen in i ugnen tills köttet är klart?
Citera
2010-12-06, 14:41
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Vill inte ha jätte mycket fett kvar på spjällen. Skulle det funka med att koka i 15-20 min sen in i ugnen tills köttet är klart?

Går det inte att trimma benen lite innan koket då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in