2020-05-23, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Livet VAR obehagligt då. Det var ingen dans på rosor. Varför inte visa misären, eländet och brutaliteten som den var precis som den skrivna förlagan?

F.ö. är det ingen film som barn ska se utan vuxet sällskap. De har förmodligen ingen behållning av det heller..

Ja boken är extra bra när indianerna anfaller. Målande beskrivningar hur småbarn slås ihjäl, unga kvinnor blir våldtagna, en man spetsas på staket och man trycker ut ögonen på honom. Han lever fastnaglad och vrålar när man hittar honom (om jag minns rätt).

Jajamänsan, siouxerna i Minnesota 1862.

Hororna som Robert besöker, beskrivningen är bra där också beträffande hur nervös Robert är och hur tunna och fula kvinnorna är. Inga lyxluder direkt utan sjuka kvinnor. "Döden var inom dem", eller något i den stilen.
Senast redigerad av Mertillen 2020-05-23 kl. 06:44.
Citera
2024-12-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
lite sen tråd kanske med tanke på att den redan visats på svt i skrivande stund, men jag blev alldeles hänförd av denna filmupplevelse. sällan har väl realismen varit så överväldigande och övertygande på film! och vilket underbart mustigt språkbruk. jag har inte läst böckerna men blev eggad till det nu.
jag ser med spänning fram emot del två, nybyggarna.

vad tycker ni om denna film?

Börjat titta på första avsnittet, men det funkar inte alls när dom pratar Stockholmska.

Det blir kanske bättre, jag sätter inget betyg ännu.
Citera
2024-12-28, 21:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
Såg den som barn första gången den sändes med foster och allt utan att ta skada. Men jag var också härdad av historier om häxor och drakar upp till jag var ca 5 år. sedan tog ville,valle och viktor, klassiker som "vart tar bajset vägen" och ernst-hugo järegård i velour över.

Har läst böckerna som är de mest lånade böckerna i sverige genom alla tider..

Det som verkligen fastnat på min näthinna som barn är erotiska scener jag såg innan jag var könsmogen.
Hänt flera ggr att jag tittar på en film jag glömt att jag sett som barn och helt plötsligt vet jag att nu kommer det en erotisk scen.
Jag är varken kåt eller skadad. Jag har bara memorerat scenerna.

Det där med hororna i vilda västern har jag funderat över också. I alla filmer är de snygga, men i verkligheten måste de ju sett ut som kom och hjälp mig att dö.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-12-28 kl. 21:30.
Citera
2025-01-03, 15:26
Medlem
Tittade på Utvandrarna igår kväll. Var längesen jag såg filmerna, säkert tjugo år sedan. Bara jag som tycker att det verkar som Arvid har känslor för Robert?
Citera
2025-01-03, 20:33
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Tittade på Utvandrarna igår kväll. Var längesen jag såg filmerna, säkert tjugo år sedan. Bara jag som tycker att det verkar som Arvid har känslor för Robert?
Är den här filmen också woke menar du?
Citera
2025-01-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Är den här filmen också woke menar du?

Du får fråga producenterna och Moberg. Fanns väl bögar på 1800-talet, så det är väl inget nytt.
Citera
2025-01-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Troell berättade ju att de bestämde sig för en slags kompromiss så att alla inte skulle behöva traggla med småländska utan bara använda r:en, så t ex Monica Zetterlund som var med talade värmländska med tungrots-r...

Och Ullman låter som hon kommer från Vestlanne i Norge.
Citera
2025-02-08, 12:46
Medlem
Tittat på filmen igen och är det bara jag som tycker att Morbror Danjel är en hycklare? Han framställs som god och snäll men inte i mina ögon.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in