Älskar dessa filmer, har dem på DVD och brukar se igenom dem runt juletid varje år. Gillar verkligen hur man får en inblick i det gamla fattigsverige och människornas försök att finna lyckan i fjärran land.
Jag skulle vilja har reda på mer om den drömska och annorlunda skildringen av Roberts och Arvids olyckliga guldgrävarresa. Varifrån togs månne inspirationen till skildringen?
Jag skulle vilja har reda på mer om den drömska och annorlunda skildringen av Roberts och Arvids olyckliga guldgrävarresa. Varifrån togs månne inspirationen till skildringen?
Påminner om en sekvens ur Gycklarnas Afton. Huruvida det är där inspirationen kom ifrån kan jag däremot inte svara på.
Var det bara jag som störde sig på dialekterna? Antingen får de väl prata småländska rakt igenom eller så får de låta bli att försöka överhuvudtaget...stockholmska med tungrots-r var ingen höjdare precis.
Troell berättade ju att de bestämde sig för en slags kompromiss så att alla inte skulle behöva traggla med småländska utan bara använda r:en, så t ex Monica Zetterlund som var med talade värmländska med tungrots-r...
Har nyss sett Utvandrarna i HD som släppts av Criterion (även om jag, hrrrrm, inte köpt den).
Bildkvalitén är fantastisk i full-HD för en så gammal film, väldigt lite graining. Jämfört med DVD-utgåvan jag hade tidigare gör detta filmen mer njutbar. Ljussättningen och sminket kommer än mer till sin rätt. Speciellt sminket när de färdas över Atlanten på briggen Charlotta, är lysande. Man riktigt ser hur sjösjuka och sjörbjugga de är nu, jämfört med tidigare. Dessutom är det först nu jag insett att Ulla Smidjes insats som Danjels (Allan Edwall) fru Inga-Lena är den bästa birollsprestationen i hela film. Hon är fullständigt fenomenal.
Någon mer som trodde att Nybyggarna skulle vara en solskenshistoria? Den var istället
otroligt deppig där Arvid dör, Robert dör, Kristina varnas från att ha fler barn eftersom hon kanske dör, hon blir gravid, får missfall, Kristina dör, deras barn försummar sitt svenska arv, glömmer svenskan, och Karl Oskar avslutar livet som eremit. Dessutom kommer ett gäng infödingar och har ihjäl Danjel och hans familj på ett brutalt sätt och de spikar upp ett ofött foster på ytterväggen.