2004-07-18, 02:14
Medlem
lite sen tråd kanske med tanke på att den redan visats på svt i skrivande stund, men jag blev alldeles hänförd av denna filmupplevelse. sällan har väl realismen varit så överväldigande och övertygande på film! och vilket underbart mustigt språkbruk. jag har inte läst böckerna men blev eggad till det nu.
jag ser med spänning fram emot del två, nybyggarna.

vad tycker ni om denna film?
Citera
2004-07-18, 06:29
Medlem
Jag har bara sett den i skolan, tycker det är en bra film. Men det värkar som om jag var den enda i klassen som tyckte den var bra
Citera
2004-07-18, 11:44
Medlem
herr psykfalls avatar
Såg den också i skolan. Alla specialeffektskåta skitungar hatar den ju. Personligen tycker jag att den är fantastikst välspelad och gripande.. Missuppfatta mig inte nu, jag gillar också specialeffekter..
Citera
2004-07-18, 14:30
Bannlyst
Citat:
Jag har bara sett den i skolan, tycker det är en bra film. Men det värkar som om jag var den enda i klassen som tyckte den var bra

Ja, och det beror på att de flesta ungdomar idag ratar filmer som innehåller färre än tio explotioner och mindre än hundra dödade.

Ungdomar är idioter...

Jag har för övrigt läst hela Utvandrareposet, d.v.s. Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Böckerna låg totalt på runt 1.500 sidor inalles och en god bit av texten var skriven med småländsk dialekt. Mycket bra böcker och en mycket bra historia med verklighetsförankring. Jag har i antalet år funderat på att forska vidare i den stora svenska emigrationen under 1830-1910-talen. Dock har inte riktigt tiden funnits alla gånger, men någon gång så...

// Roger P.
Citera
2004-07-18, 15:04
Medlem
herr psykfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ungdomar är idioter

Inte denna
Citera
2004-07-18, 15:12
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, och det beror på att de flesta ungdomar idag ratar filmer som innehåller färre än tio explotioner och mindre än hundra dödade.

Ungdomar är idioter...

Jag har för övrigt läst hela Utvandrareposet, d.v.s. Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige. Böckerna låg totalt på runt 1.500 sidor inalles och en god bit av texten var skriven med småländsk dialekt. Mycket bra böcker och en mycket bra historia med verklighetsförankring. Jag har i antalet år funderat på att forska vidare i den stora svenska emigrationen under 1830-1910-talen. Dock har inte riktigt tiden funnits alla gånger, men någon gång så...

// Roger P.

Då ska du få ett tips att börja med:
Moberg skrev en reseskildring, 'Den okända släkten', som handlar om hans arbete med utvandrar-böckerna, och hans studieresor för skrivandet. Utgiven av Albert Bonniers förlag 1950. Sök på http://www.bokborsen.se/
Citera
2004-07-18, 15:27
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
var det bara jag som tyckte att det var otroligt svårt att hänga med i vissa dialoger, den gamla svenska + den kraftiga dialekten gjorde så att jag inte riktigt uppfattade allt

OT: fanns det inte en text-tv sida som man kunde knappa sig in på för att få text i rutan?
Citera
2004-07-18, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hideki
var det bara jag som tyckte att det var otroligt svårt att hänga med i vissa dialoger, den gamla svenska + den kraftiga dialekten gjorde så att jag inte riktigt uppfattade allt

OT: fanns det inte en text-tv sida som man kunde knappa sig in på för att få text i rutan?
890 på tv4 tror jag. 199 på svt1. 299 å svt2 om ja nu inte minns helt jävla fel?
Citera
2004-07-18, 20:27
Medlem
jag tror säkert att många ungdomar uppskattar filmen om de såg den under rätta förhållanden, men att se den i ett stökigt klassrum 3,5 timmar i sträck är knappast till fördel för filmen.
Citera
2004-07-18, 20:29
Medlem
nybyggarna ikväll, hur ska jag orka se den och jobba imorn
Citera
2004-07-19, 01:13
Medlem
Det är inte ofta filmer rör mig till tårar... men det gjorde verkligen dessa två.
Är överraskad hur starkt jag påverkades av den gripande historian, trots att jag har läst böckerna.
Citera
2004-07-19, 14:05
Medlem
Cineastens avatar
Filmerna efter Vilhelm Mobergs epos är absolut något av det bästa som Sverige har producerat. Lysande dialog, underbara skådisar, ett starkt manus och vackert foto.

För de som gillar Nybyggarna och Utvandrarna kan jag rekommendera Per Sjöstrands klassiska serie Raskens (som jag gissar att den äldre generationen har sett åtminstone en gång) med den suveräne Sven Wollter i huvudrollen som Rasken. Även Hans G Thelestams serie Träpatronerna från 1986 och uppföljarserie från 1988 är sevärda för den som vill se ett stycke svensk historia.

Sen har vi ju Per Sjöstrands Rid inatt från 1985, Mor gifter sig från 1979, Din stund på jorden från 1973 samt Sammansvärjningen från 1986 om mordet på Gustav III men de har jag faktiskt inte sett än.
Senast redigerad av Cineasten 2010-05-06 kl. 09:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in