• 1
  • 2
2010-12-06, 10:25
Medlem
hej..

Tänkte kolla om man får problem hos bilprovningen om man vrider tillbaka mätarställningen lite..
Typ om den gått 21xxx så ändrar man till 18-19xxx

Och vet att man måste meddela den kommande köparen om att man vridit tillbaka den.
Citera
2010-12-06, 10:29
Medlem
Dr.hankeys avatar
Inga problem alls, det är helt lagligt att skruva med mätaren, dock så måste du upplysa köparen om detta. Bilprovningen bryr sig nog inte alls annat än att klia sig i huvudet.

Dock så är det lätt att kolla upp om mätaren är skruvad, tänker inte berätta hur ty sådana som skruva med miltalet ligger väldigt lågt i mina och dom flesta bilköpares ögon.
Citera
2010-12-06, 10:32
Medlem
Haha tack för svar ! En kompis som undrade.. o håller verkligen med.. därför man alltid ska kolla upp bilen noga innan köp eller stämma jäveln om den inte meddelat nåt som man bör ha blivit informerad om
Citera
2010-12-06, 10:40
Medlem
Freixenets avatar
Ansvaret ligger ju hos köparen att kolla upp fakta så nån stämning blir väl inte frågan om. Men det skulle ju vara rätt kul om man avslöjade någon oseriös säljare och be denne förklara varför mätarställningen inte stämmer.
Citera
2010-12-06, 10:40
Medlem
Degerlundens avatar
Jag är bara intresserad av anledningen till att skruva med mätaren..

Om jag hade sålt bilen till polen kanske men här i sverige? Varför?

Du måste ju ändå informera köparen så du kan inte fiska pengar för att den har "låga mil". (Köparen är förmodligen är tillräckligt smart och kollar hur långt den gått på vv och senaste besiktningen)

Spelar ingen roll hur ärlig en försäljare är om personen har skruvat på mätaren, man vet aldrig om det är 100 andra saker som personen inte vill berätta. Jag skulle vända direkt vid en eventuell affär.
Citera
2010-12-06, 10:56
Medlem
Nattriddares avatar
Är det bara på VV man kan kolla antal mil och hoppas på det bästa?
Finns det inga andra sätt att kolla faktiska antal körda mil?

Brukar ofta använda mig av VV:s sida, samt hämta fax på ägaruppgifter för att förvissa mig om saken, men har varit lite fundersam på detta då de väl går efter milantalet som angavs vid senaste besiktningen?
Citera
2010-12-06, 11:50
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det är väl bara på vägverket, men räcker inte det? Om jag kollade upp en bil där och miltalet på mätaren var LÄGRE än det hos VV så skulle i alla fall jag gå därifrån direkt...
Citera
2010-12-06, 12:19
Medlem
nicerpms avatar
finns ett sett till kolla milen.. via bilens odbutag. boxen lagrar även den milen
Citera
2010-12-06, 13:29
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
finns ett sett till kolla milen.. via bilens odbutag. boxen lagrar även den milen

OFF TOPIC:
Funkar detta även på äldre bilar?
Citera
2010-12-06, 16:10
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Ansvaret ligger ju hos köparen att kolla upp fakta så nån stämning blir väl inte frågan om. Men det skulle ju vara rätt kul om man avslöjade någon oseriös säljare och be denne förklara varför mätarställningen inte stämmer.
Det är säljarens ansvar att meddela om alla fel han känner till eller anses borde känna till. Att mätarställningen inte visar verklig mätarställning är ett sådant fel.
Citera
2010-12-06, 16:31
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Det är säljarens ansvar att meddela om alla fel han känner till eller anses borde känna till. Att mätarställningen inte visar verklig mätarställning är ett sådant fel.
Om det är en firma som säljer möjligtvis, men inte när affären sker mellan privatpersoner va?
Citera
2010-12-06, 18:00
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Om det är en firma som säljer möjligtvis, men inte när affären sker mellan privatpersoner va?
Jo då , köplagen gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in