Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-06, 07:52
Medlem
Danro80s avatar
Ja jag letar efter hyreslägenhet i Göteborg och har börjat överväga att köpa ett kontrakt.
Hur beter man sig för att få kontakt med en svartmäklare? Annons på blocket fungerar ju inte då den inte kommer godkännas!
Finns det något mindre seriöst annonsforum som ändå är så pass stort så en fastighetsägare som säljer kontrakt kommer se min annons?

Eller är det helt enkelt kontakter som gäller?

Sen en juridisk fråga! Är det straffbart att köpa ett kontrakt eller bara att sälja?
Citera
2010-12-06, 11:31
Medlem
Bruc3s avatar
Har för mig att det enbart är straffbart att sälja. Sen lär väl skattemyndigheten undra hur du kunde betala en lägenhet helt plötsligt (OM du pröjsar svart).

1-1,5a kostar i Stockholm cirkus 180 loppor i stora svängar. Dock inte i innerstaden, mer utanför.
Citera
2010-12-06, 17:09
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Har för mig att det enbart är straffbart att sälja. Sen lär väl skattemyndigheten undra hur du kunde betala en lägenhet helt plötsligt (OM du pröjsar svart).

1-1,5a kostar i Stockholm cirkus 180 loppor i stora svängar. Dock inte i innerstaden, mer utanför.

Varför skulle skattemyndigheten börja undra? Nu yrar du väl i nattmössan? Att köpa ett svartkontrakt är väl verkligen en sak som är perfekt att göra för svarta pengar, dock har det ingen relevans till min fråga.

Vad en lägenhet kostar, och speciellt inte i Sthlm är heller inget jag har efterfrågat!
Citera
2010-12-06, 18:04
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Varför skulle skattemyndigheten börja undra? Nu yrar du väl i nattmössan? Att köpa ett svartkontrakt är väl verkligen en sak som är perfekt att göra för svarta pengar, dock har det ingen relevans till min fråga.

Vad en lägenhet kostar, och speciellt inte i Sthlm är heller inget jag har efterfrågat!

Ja, men du nämnde aldrig något om att du ska köpa det svart. Du nämner inte att det är med svarta pengar du ska köpa den för. Skulle lika bra kunnat vara Vita. Därav frågan angående Skattemyndigheten.

Oftast är det kontakter som gäller. Har svårt att se fastighetsvärdar annonsera ut olagliga ting.

Givetvis går det att få tag i svartkontrakt utan fastighetsägarens tillstånd, men de flesta är med på det. Då det gynnar både dig, svartmäklaren och ägaren.

Jag skrev Sthlm för att ge en fingervisning. Dvs. att om Stockholm kostar X mycket, borde Göteborg vara billigare. Get it?

Saxat från "Jagvillhabostad.nu"

Citat:
Köpa
Det är inte olagligt att köpa ett förstahandskontrakt men du tar en väldigt stor risk. Eftersom det handlar om svarta pengar är förkomsten av kvitton ovanligt. Du har heller ingen garanti att du verkligen får behålla det kontrakt du köpt svart. Om värden kommer på att du köpt kontraktet svart är det skäl att återta förstahandskontraktet. Tänk också på att du kanske vill flytta i framtiden, vilket innebär att du inte får tillbaka pengarna du lagt ut, eftersom det är olagligt att sälja kontraktet. Dessutom bidrar du genom att köpa svartkontrakt ytterligare till den bostadsmarknad där de med pengar får tak över huvudet medan alla andra får stå utanför.

Sälja
Gör inte det. Det är olagligt och hyresvärdar och så kallade svartmäklare (det vill säga du, om du säljer ditt kontrakt) riskerar upp till två års fängelse om de ertappas. Ett förstahandskontrakt på en hyresrätt är ingen egendom, utan innebär en rättighet att hyra lägenheten tills vidare.
Citera
2010-12-06, 18:42
Medlem
xjps avatar
Vet inte om det är lösa rykten, men jag har hört talats om personer som köpt ett svart kontrakt, levt i lägenheten en kort stund och sedan blivit besökta av otrevliga (läs typ yrkeskriminella) snubbar som krävt tillbaka kontraktet. Känns som en bransch med mycket pengar och därav mycket idioter.

Vidare har jag iofs hört om folk som köpt kontrakt och sedan bytt upp sig rejält. Köper man ett svartkontrakt så syftar man väl inte till att senare, som JagVillHaBostad hävdar, bara lämna bostaden. Man byter ju kontraktet mot det man vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in