Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Nä visst, det går väl att sätta vilken tunnelbane-spärrvakt som helst till att flyga trafikplan, hur svårt kan det vara? Finns ju autp-pilot.
Det är en fördel om du inte byter diskussionsämne. Vi pratade om
antal beslut per tidsenhet, inte hur svårt yrket är. Här gör du två felaktigheter som jag påpekar:
- Du hävdar att jämförelsen är mot en stridspilot, när artikeln nämner en reguljärflygare.
- Du blåser upp beslut till tidsenhet till att vara en indikator på något avancerat, när piloten i artikeln uttryckligen säger att de under majoriteten av flygtiden passivt bevakar att allt ser bra ut.
För att gå vidare med din nya jämförelse så är jag övertygad om att en spärrvakt vid T-centralen fattar oerhört många fler beslut per tidsenhet än en reguljärpilot, då de hela tiden skall avgöra om de skall stämpla eller inte stämpla remsan. Vill du alltså hävda att beslut per tidsenhet är en bra indikator på hur avancerat det är att köra skördare vore det månne intressant att göra jämförelsen mot spärrvakter.
Notera att jag på intet sätt säger att det är banalt, larvigt eller på något annat sätt uttalar mig negativt om skördarkörning. Det är säkerligen bättre än sex. Men din jämförelse haltar rejält.