• 2
  • 3
2010-12-12, 19:52
Medlem
attifs avatar
Ja det ska jag fan göra, vore kul
Citera
2010-12-12, 23:25
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Nä visst, det går väl att sätta vilken tunnelbane-spärrvakt som helst till att flyga trafikplan, hur svårt kan det vara? Finns ju autp-pilot.
Det är en fördel om du inte byter diskussionsämne. Vi pratade om antal beslut per tidsenhet, inte hur svårt yrket är. Här gör du två felaktigheter som jag påpekar:
  • Du hävdar att jämförelsen är mot en stridspilot, när artikeln nämner en reguljärflygare.
  • Du blåser upp beslut till tidsenhet till att vara en indikator på något avancerat, när piloten i artikeln uttryckligen säger att de under majoriteten av flygtiden passivt bevakar att allt ser bra ut.
För att gå vidare med din nya jämförelse så är jag övertygad om att en spärrvakt vid T-centralen fattar oerhört många fler beslut per tidsenhet än en reguljärpilot, då de hela tiden skall avgöra om de skall stämpla eller inte stämpla remsan. Vill du alltså hävda att beslut per tidsenhet är en bra indikator på hur avancerat det är att köra skördare vore det månne intressant att göra jämförelsen mot spärrvakter.

Notera att jag på intet sätt säger att det är banalt, larvigt eller på något annat sätt uttalar mig negativt om skördarkörning. Det är säkerligen bättre än sex. Men din jämförelse haltar rejält.
Citera
2011-01-01, 19:34
Medlem
svempuss avatar
det är det med att köra skördare är att man måste dels känna entreprenören som äger maskinen och att denna vill ta in unga killar i skördaren.

för utöver den tiden det tar att utbilda sig till skördarförare eller skotarförare så tar det upp till fyra år till i maskinen innan man kan säga att man är fult utbildad att köra maskinen. och det kostar för en entreprenör mellan 500,000 kr till en miljon för att föraren ska komma upp i produktion och det har inte dom mindre entreprenörerna råd med. dom vill ha 20 år gamla killar med 30 års erfarenhet i maskinen.

sen är det jobbigare att köra skördaren än skotaren för i den ska du hålla koll på röta,krökar att sortimenten hamnar bra så det går lätt för skotarföraren att lasta virket.sen ska du ju göra uppföljning på området du är på för att det blir som det ska. det är mycket mer jobb att köra skördare än vad man kan tro.
Citera
2021-10-29, 12:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Så här tio år senare.. Hur ser det ut i branschen idag? Har hört att det är jäkligt snålt från skogsbolagen så att marginalerna är väldigt små för maskinägarna.
Märks det för dem som jobbar i skogen?

Har en liten dröm om att köra skogsmaskin faktiskt! Har inget problem med att sitta ensam hela dagarna. Tycker det ser jäkligt nice ut att köra skördare.

Men jag är drygt 30 år, kanske närmare 40 när drömmen eventuellt kan bli verklighet. Är man körd då pga för gammal för att hinna bli riktigt bra? Kan ev tänka mig att köpa en egen maskin men då kanske det inte är så lätt att få in en fot hos skogsbolagen?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in