2010-12-07, 18:08
Medlem
attifs avatar
Tack för svaren, hade vart skojj om de fanns nån här som körde sån maskin=)
Citera
2010-12-10, 11:52
Medlem
Jag har läst skogsbruk i 3år på gymnasiet (gick ut 2008).

Det är inte bara att sätta sig i en maskin och börja köra, så mycket kan jag säga....

Nu vet jag inte hur vuxenutbildningarna/yrkesutbildningarna inom detta ser ut, men kan tänka mig att man måste nöta igenom all teori där också, Skogsskötsel A, Skogsskötsel B, Tätortsnära skogsbruk, virkeslära, motor och röjmotorsåg etc etc etc. Många timmars tråkig och seg teori...

Viss verkstads & underhålls utbildning av maskinerna lär man ju få också...

Och för att toppa av allting så BÖR man ta grönt kort, typ yrkeskompetensbevis och ADR, för att få transportera tankvagn etc.

Själva förarjobbet i sig kan vara rätt kul, men samtidigt blir det jävligt långsamt att sitta och skutta runt ensam i skogen. Rätt vad det är så skjuter man en hydraulslang högst upp på kranen och då får man ge sig ut i -25 och blåst, klättra upp och börja meka med det samtidigt som man är pressad av skogs/maskinägaren att PRODUCERA, då det är vad hela den här branschen handlar om. Är man seg/långsam som förare så blir man inte långvarig.

Som skotarförare så ska man ha benkoll på alla sortiment och rötregler, kunna sortera dessa ordentligt på vagnen för att det ska gå så fort som möjligt att lossa detta sen.

Sen har jag märkt att inom den här branschen så är man chanslös utan kontakter. 1/10 jobb hamnar på arbetsförmedlingen, resten sker internt hos skogsföretagen.
Citera
2010-12-10, 18:03
Medlem
Doomers avatar
Har skogsbruksutbildning jag med. Insåg rätt snabbt att maskinförare inte var min grej. Man ska nog vara lite speciell för att trivas och lyckas med det jobbet. Det ställs väldiga krav på att hålla igång maskinerna och producera mycket, det är ensamt och kan slita på kroppen (inte för att det är fysiskt jobbigt utan på grund av ensidig arbetsställning).

Att köra en skördare kräver ungefär lika mycket av föraren som att köra jaktflyg. Jag tror säkert att man kan trivas med jobbet om man ser det som en utmaning att bemästra ett stort komplicerat stålmonster som brummar fram i ödemarkerna.
Citera
2010-12-10, 19:34
Medlem
attifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer

Att köra en skördare kräver ungefär lika mycket av föraren som att köra jaktflyg.
Jaktplan å köra skogstraktor??
Citera
2010-12-10, 19:38
Medlem
attifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power

Det är inte bara att sätta sig i en maskin och börja köra, så mycket kan jag säga....

Nu vet jag inte hur vuxenutbildningarna/yrkesutbildningarna inom detta ser ut, men kan tänka mig att man måste nöta igenom all teori där också, Skogsskötsel A, Skogsskötsel B, Tätortsnära skogsbruk, virkeslära, motor och röjmotorsåg etc etc etc. Många timmars tråkig och seg teori...

Och för att toppa av allting så BÖR man ta grönt kort, typ yrkeskompetensbevis och ADR, för att få transportera tankvagn etc.

Själva förarjobbet i sig kan vara rätt kul, men samtidigt blir det jävligt långsamt att sitta och skutta runt ensam i skogen. Rätt vad det är så skjuter man en hydraulslang högst upp på kranen och då får man ge sig ut i -25 och blåst, klättra upp och börja meka med det samtidigt som man är pressad av skogs/maskinägaren att PRODUCERA, då det är vad hela den här branschen handlar om. Är man seg/långsam som förare så blir man inte långvarig.

Som skotarförare så ska man ha benkoll på alla sortiment och rötregler, kunna sortera dessa ordentligt på vagnen för att det ska gå så fort som möjligt att lossa detta sen.

Sen har jag märkt att inom den här branschen så är man chanslös utan kontakter. 1/10 jobb hamnar på arbetsförmedlingen, resten sker internt hos skogsföretagen.
vad kör du för traktor??? låter ju inte så coolt de där med gnällchef och produktion om hans traktor går söner? det är väl inte förarens fel?
Citera
2010-12-11, 00:39
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power

Om man har egen firma och kör sin egen maskin åt något skogsbolag behöver man ingen utbildning. Då räcker det med att vara självlärd eller fått kunskaperna på annat sätt.
Citera
2010-12-11, 00:43
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attif
vad kör du för traktor??? låter ju inte så coolt de där med gnällchef och produktion om hans traktor går söner? det är väl inte förarens fel?

Står ju att han kört skotare. Skördaren fäller, kvistar och kapar träden. Skotaren kör timmret från skogen till skogsbilsvägen. Går maskinen sönder tjänar chefen inga pengar därför måste man igång fortast möjligast.
Citera
2010-12-11, 07:44
Medlem
Doomers avatar
Citat:
Jaktplan å köra skogstraktor??

Jag överdrev litegrann kanske. Men det finns en del likheter. sidan 20 http://www.komatsuforest.se/Media/Pd.../JF1-07_sv.pdf
Citera
2010-12-11, 11:01
Medlem
attifs avatar
Citat:
Jag överdrev litegrann kanske. Men det finns en del likheter. sidan 20 http://www.komatsuforest.se/Media/Pd.../JF1-07_sv.pdf
mycket inttressant läsning. en skördarförare tar fler beslut per tidsenhet än en pilot! coolt
Citera
2010-12-11, 11:13
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Att köra en skördare kräver ungefär lika mycket av föraren som att köra jaktflyg.
Citat:
Jag är osäker på om du själv läst artikeln du länkar till, men piloten i fråga flyger för Ryanair. Han är alltså en glorifierad busschaufför, inte stridspilot. Han flyger inte jaktflyg, han flyger luftbuss.

Jag citerar ordagrant från pilotens mun i artikeln:
En pilot har under stora delar av en flygning inte så mycket att göra mer än att övervaka att allt fungerar som det ska.

Det är säkert häftigare att köra skördare än att vara James Bond och skjuta ryssar. Men att en förare av en skördare tar fler beslut än en busschaufför som stillasittandes övervakar under större delen av sin arbetstid kanske man inte ska dra för stora växlar på, n'est-ce pas?
Citera
2010-12-11, 12:44
Medlem
attifs avatar
men coolt ser det ut o va iaf, skulle va kul o få prova köra en sån där
Citera
2010-12-12, 18:48
Medlem
Doomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Men att en förare av en skördare tar fler beslut än en busschaufför som stillasittandes övervakar under större delen av sin arbetstid kanske man inte ska dra för stora växlar på, n'est-ce pas?

Nä visst, det går väl att sätta vilken tunnelbane-spärrvakt som helst till att flyga trafikplan, hur svårt kan det vara? Finns ju autp-pilot.

Citat:
men coolt ser det ut o va iaf, skulle va kul o få prova köra en sån där

Hör efter med nån skogsentreprenör om du får komma och titta nån dag. Det är inte lätt att få tag i bra folk i den branschen så de kan nog vara intresserade av att få kontakt med blivande förare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in