• 1
  • 2
2010-12-06, 05:33
Medlem
Danro80s avatar
Hej tänkte be om lite råd angående en julklapp.
Tänkte köpa en Iphone till min lillasyster, då hon är 10 år så känner jag att det bästa är ett kontantkort, nu har jag ett par frågor.

1. Finns det möjlighet att ladda kontantkort med fri surf?
2. Går det spärra AppStore så hon inte råkar handla saker som kostar tusentals kronor av misstag?

Mvh Danro
Senast redigerad av Danro80 2010-12-06 kl. 05:36.
Citera
2010-12-06, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Tänkte köpa en Iphone till min lillasyster, då hon är 10 år så känner jag att det bästa är ett kontantkort, nu har jag ett par frågor.

2. Går det spärra AppStore så hon inte råkar handla saker som kostar tusentals kronor av misstag?

Mvh Danro

1. Tror halebop har något sådant osäker..
2. För att handla i appstore så måste du ha ett visa/mastercard kopplat till kontot vilket knappast en 10-åring har

Sen är ju frågan hur länge hon kommer få behålla telefonen i tex skolan innan någon snor den av hon..
Senast redigerad av Piwone 2010-12-06 kl. 05:58.
Citera
2010-12-06, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80

Mvh Danro

1. Ja. Telia har, och Telenor. Åtminstone. Telias årskorts-variant kostar 499 kr och ger 1 GB i månaden.

2. Nja. Du måste ju ha ett lösenord för att kunna genomföra köp. Se till att endast du kan lösenordet, och att det är oknäckbart av såväl din syster som för alla hennes kompisar och för den som hittar telefonen när/om hon tappar bort den.
Citera
2010-12-06, 07:05
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
1. Tror halebop har något sådant osäker..
2. För att handla i appstore så måste du ha ett visa/mastercard kopplat till kontot vilket knappast en 10-åring har

Sen är ju frågan hur länge hon kommer få behålla telefonen i tex skolan innan någon snor den av hon..

Citat:
Ursprungligen postat av mengo
1. Ja. Telia har, och Telenor. Åtminstone. Telias årskorts-variant kostar 499 kr och ger 1 GB i månaden.

2. Nja. Du måste ju ha ett lösenord för att kunna genomföra köp. Se till att endast du kan lösenordet, och att det är oknäckbart av såväl din syster som för alla hennes kompisar och för den som hittar telefonen när/om hon tappar bort den.

Tack för era svar ska ta och kika på dessa abbonemang!
Citera
cheeffs avatar

Moderatormeddelande

Postat av cheeff 2010-12-06, 11:36
Medlem
Se topic. OT raderat så det inte spårar ur till ännu en "vad som är rätt och riktigt".
/Mod
Senast redigerad av cheeff 2010-12-06 kl. 16:55.
2010-12-06, 11:41
Medlem
KulSPruta58s avatar
1 ; Ja det finns flera olika operatörer med "frisurf" i kontantkort.

2; Nej inte vad jag vet, men NI kan ju göra kontot så ni kan fixa lösenordet, kan dock finnas ett "Föräldra spärr" motsvarande..
Citera
2010-12-06, 11:43
Medlem
KulSPruta58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
1 ; Ja det finns flera olika operatörer med "frisurf" i kontantkort.

2; Nej inte vad jag vet, men NI kan ju göra kontot så ni kan fixa lösenordet, kan dock finnas ett "Föräldra spärr" motsvarande..

*Edit
Tänkte på stöldrisken, så ni kan ju ställa in lösenordsskydd på telefonen, så dom måste skriva in ett lösen för att komma in i luren så att säga.. dvs när man "låser upp" telefonen för att bruka den.. Har jag på min, dock för att ingen ska snoka!
Citera
2010-12-06, 18:14
Medlem
speckiss avatar
Angående Appstore - det går att skapa ett apple ID utan att koppla ett kredit- eller kontokort till det. Dvs. hon kan inte köpa några appar. Mer finns att läsa här!
Citera
2010-12-06, 23:41
Medlem
C0ws avatar
Iphone till en 10 åring??
Hade jag vart 10 år gammal och bett föräldrarna om en så hade jag fått en smäll på käften direkt

Nåväl, ska du köpa med abonnemang så tycker jag att du ska ta en så billig variant som möjligt. Obegränsad fri surf ska naturligtvis ingå, annars får ni räkna med feta räkningar.

Ang fri surf med kontant kort - jag har för mig att Telenor erbjuder fri surf om du laddar med en specifik summa elr nåt liknande, är inte säker.
Sedan finns ju Telia och Halebop också.

Har hon inge fri surf så blir det väldigt dyrt eftersom iPhonen är alltid uppkopplad till internet såvida man inte stänger av data-roamingen. Stänger man av den så fungerar inte vissa saker i vissa apps osv. Och inte kan hon lyssna på radio och skit heller...

Ang appstore - om du inte har något kreditkort ''anslutet'' till kontot så kan hon lika gärna också ha lösenordet, det går inte att ladda ner betal-apps då.
Men annars så ska du ju självklart inte ge lösenordet till henne.
Senast redigerad av C0w 2010-12-06 kl. 23:48.
Citera
2012-05-09, 19:45
Medlem
Andy85s avatar
Köpa iPhone till 10 åring!!
När jag var 10 fanns ju knappt mobiler. Ska varenda unge idag ha den senaste mobilen eller?
Samhället är på väg åt HELT fel jävla håll :-(
Citera
2012-05-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy85
Köpa iPhone till 10 åring!!
När jag var 10 fanns ju knappt mobiler. Ska varenda unge idag ha den senaste mobilen eller?
Samhället är på väg åt HELT fel jävla håll :-(
Själv var man ute och lekte.
Citera
2012-05-09, 22:26
Medlem
Köp en begnad 3G eller 3GS isåfall, helt ovärt att slänga 6000kr på en telefon din syster kommer tappa/bli av med på annat sätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in