2010-12-06, 00:15
Bannlyst
Finns det någon möjlighet att spåra en användares IP-adress här på Flashback eller är det 100% vattentätt?

Om ni vet att det går så ska ni givetvis inte skriva hur man gör här i tråden men om någon känner för det så får ni försöka ta reda på min IP-adress och posta den i ett PM så jag kan se om det är möjligt. Egentligen så spelar det ingen roll om jag blir outad då jag inte har några ambitioner att hålla mig anonym men jag vill ändå be er att endast posta IP-adressen i PM så att ni inte blir avstängda. Annars kommer ni bli avstängda för outning och det vill varken du eller jag. Om ni postar rätt IP i min PM så kommer jag verifiera att ni faktiskt lyckades med detta och att det finns kryphål i systemet.

Syftet med tråden är helt enkelt att undersöka om FB faktiskt är så anonymt som det utger sig för att vara.
2010-12-06, 00:21
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipM
Finns det någon möjlighet att spåra en användares IP-adress här på Flashback eller är det 100% vattentätt?

Om ni vet att det går så ska ni givetvis inte skriva hur man gör här i tråden men om någon känner för det så får ni försöka ta reda på min IP-adress och posta den i ett PM så jag kan se om det är möjligt. Egentligen så spelar det ingen roll om jag blir outad då jag inte har några ambitioner att hålla mig anonym men jag vill ändå be er att endast posta IP-adressen i PM så att ni inte blir avstängda. Annars kommer ni bli avstängda för outning och det vill varken du eller jag. Om ni postar rätt IP i min PM så kommer jag verifiera att ni faktiskt lyckades med detta och att det finns kryphål i systemet.

Syftet med tråden är helt enkelt att undersöka om FB faktiskt är så anonymt som det utger sig för att vara.

FRA scannar all trafik, de kan jämföra forumet sekund för sekund och därmed se nya inlägg och aktivitet som funktion av användarnamn och därmed kapa ip nr utan att ens prata med flashback.
2010-12-06, 00:27
Medlem
Roevarns avatar
Citat:

https://www.flashback.org/t1380733

Tydligen - så passa dig
2010-12-06, 00:28
Medlem
Om du inte klickar på några länkar så blir det nog svårt att hitta ditt IP.
2010-12-06, 00:29
Medlem
menslutanus avatar
Du är helt säker så länge du är på flashback. Sen om jag typ skulle skicka ett pm med en länk till min hemsida etc etc så skulle jag kunna luska fram din IP-adress. Annars kan du vara helt lugn.

edit: lite sen som vanligt
2010-12-06, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Du är helt säker så länge du är på flashback. Sen om jag typ skulle skicka ett pm med en länk till min hemsida etc etc så skulle jag kunna luska fram din IP-adress. Annars kan du vara helt lugn.

edit: lite sen som vanligt

Går det endast att spåra om du länkar till din egen hemsida där du kan se alla besökare eller går det även att se alla IP-adresser som har klickat på en viss länk som leder till någon helt random hemsida? Om det går, går det då också att spåra alla som har klickat på en länk inom flashback?
2010-12-06, 01:16
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Går det endast att spåra om du länkar till din egen hemsida där du kan se alla besökare eller går det även att se alla IP-adresser som har klickat på en viss länk som leder till någon helt random hemsida? Om det går, går det då också att spåra alla som har klickat på en länk inom flashback?

Alltså, först så måste ju den som vill spåra dig ha tillgång till IP informationen över besökare på den sidan som länken leder till. Alternativt om det är ett annat forum eller liknande där varje inlägg har avsändarens IP efter sig.

Men IP ger inte så mycket. Det går till din ISP och att spåra vidare därifrån är inte så lätt.
2010-12-06, 15:35
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Finns även ett syfte med sökfunktionen, du borde kanske kolla på det istället.

OnT: Ja man kan få ut IP-adresserna från FB. Men då måste du ta dig in till admins (antar jag) verktyg / databas / info.
2010-12-06, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Finns även ett syfte med sökfunktionen, du borde kanske kolla på det istället.

OnT: Ja man kan få ut IP-adresserna från FB. Men då måste du ta dig in till admins (antar jag) verktyg / databas / info.

Då jag även ville erbjuda er att försöka hitta min IP så såg jag det som föga troligt att det skulle få något genomslag om jag skrev det i en befintlig tråd där kanske 10 personer slöläser inlägget. Det här är heller ingen kunskap som varenda FB-medlem besitter och jag var därför tvungen att försöka få så många som möjligt att läsa mitt erbjudande för att det skulle kunna bli en träff. Att skriva i en befintlig tråd vore alltså som att meta utan mask. Jag tyckte även att det här inslaget i tråden var tillräckligt unikt för att det skulle vara värt att tilldelas en egen tråd.

Ja, jag skapade alltså en ny tråd för att fiska läsare men det är inte som att syftet var att hamna i toppen på heta ämnen där jag kan luta mig tillbaka och sola i min nyvunna stjärnstatus. Det är inget nytt att FB-medlemmars IP-adresser och identiteter har avslöjats av personer som ogillar forumet. Då det uppenbarligen finns kryphål så är det en självklarhet för mig att de här lokaliseras och täpps igen. Jag tar för givet att de ansvariga för flashback forum har arbetat mycket hårt för att täppa till alla hål de kan hitta men att erbjuda ett större antal personer att försöka utföra en attack mot ett givet mål skulle kunna avslöja hål som flashback själva aldrig hade kunnat upptäcka på egen hand.

Jag vill be om största möjliga ursäkt till dig anooonym för att jag har förstört din upplevelse här på FB genom att posta denna tråd. Det finns inte ord att beskriva hur mycket jag skäms för det brott jag har begått mot dig, moderatorerna och alla de användare som måste utstå smärtan i att få ett extra sökresultat när de i framtiden skriver "Spåra IP-adress" i sökrutan. Vilken av alla dessa trådar ska användaren klicka på?! Det är ett svårt val för vilken människa som helst. Jag inser nu vilket kaos jag har skapat på forumet genom mitt tilltag att skapa ännu en tråd. För inte så länge sen så postade någon en tråd som handlade om när och hur FB kommer gå under. Jag tror att vi nu har funnit svaret.

2010-12-06, 21:17
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
...
Ok. Ditt diskussionsunderlag är alltså....? Vad jag får fram är:

Citat:
Okej du frågar om man kan få någon användares IP-adress. Ja det kan man om man får tillgång till admins/databasen. Såvida detta sparas då, vilket du får fråga admin om. Sparas dom så ja, då kan man. Sparas dom inte så blir det väl ett nej (ur "hacking"-vinkeln).
Och nej, inget är vattentätt.

Citat:
Vill du att vi ska PM'a dig med www.pleasesavemyipadress.com eller? Annars menar du att man ska ta sig in på ställen där man inte får vara, vilket beroende på hur allt sköts både kan vara mot lagen (man får väl inte hacka saker heller..) samt få en utslängd från forumet. Om nu första fallet är sant så bryter du ju mot 1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet eftersom du vill vi ska göra detta (för annars hade du ju inte startat en ny tråd, då det andra du frågar tagits upp många många gånger).

Sedan säger du ju själv detta:
Citat:
Det är inget nytt att FB-medlemmars IP-adresser och identiteter har avslöjats av personer som ogillar forumet.
Vilket betyder att man KAN få reda på folks identiteter på FB. Alltså är din tråd HELT onödig nu. Det du frågar (anonym?) är diskuterat sedan länge. Och det du efterfrågar (att """"outa"""" dig) är antagligen mot massa regler eller semi-regler. Samt är det som sagt bevisat att folk blir outade då och då, oftast på grund av inlägg man själv skriver dock.
2010-12-06, 21:35
Medlem
ischs avatar
FB lämnar inte ut några IP nummer men självklart kan folk lura mindre kunniga användare att gå till externa sidor där de kan se ditt ip nummer. Detta är inget för FB's metaforum och därför blir det ett lås.

isch, mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in