• 1
  • 2
2010-12-06, 00:11
Bannlyst
Hejsan.

Jag söker ett polarisationsfilter till mitt vidvinkelobjektiv, Canon EF 17-40 f/4 L USM. Det som jag har hittat än så länge är det här. Är det någonting dåligt med det? Har ni något bättre att rekommendera möjligtvis?
Citera
2010-12-06, 00:28
Medlem
Freixenets avatar
Såna filter är riktigt kul. Så länge det passar i storlek till objektivet så kan det nog inte bli fel...
Citera
2010-12-06, 00:56
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastMovement
Hejsan.

Jag söker ett polarisationsfilter till mitt vidvinkelobjektiv, Canon EF 17-40 f/4 L USM. Det som jag har hittat än så länge är det här. Är det någonting dåligt med det? Har ni något bättre att rekommendera möjligtvis?
Jag har för mig att Kenko använder aluminium, vilket gör att det kan fastna på objektivet. Och jag menar "fastna" som i "att-tvingas-ta-bort-med-bågfil."

Jag använder det här här och är väldigt nöjd.
Citera
2010-12-06, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Jag har för mig att Kenko använder aluminium, vilket gör att det kan fastna på objektivet. Och jag menar "fastna" som i "att-tvingas-ta-bort-med-bågfil."

Om det nu är på det viset så känner jag mig inte så sugen på att köpa ett Kenko-filter längre..
Citera
2010-12-06, 19:38
Medlem
Sommargays avatar
förlåt att jag lägger mig i men vad för effekt är du ute efter? är det bara mer mättade färger blir ju effekten billigare och bättre i ett bildbehandlingsprogram, tusen spänn är ju väl dyrt för den effekten. Sen tror jag effekten blir dålig på ett vidvinkelobjektiv då polarisationseffekten går i en cirkel som du bestämmer genom att snurra på filtret
Citera
2010-12-06, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
förlåt att jag lägger mig i men vad för effekt är du ute efter? är det bara mer mättade färger blir ju effekten billigare och bättre i ett bildbehandlingsprogram, tusen spänn är ju väl dyrt för den effekten. Sen tror jag effekten blir dålig på ett vidvinkelobjektiv då polarisationseffekten går i en cirkel som du bestämmer genom att snurra på filtret

Du behöver uppenbarligen gå och läsa på om polarisationsfilter. Dess effekt går inte att öppnå med någon form av redigering.
Citera
2010-12-07, 10:24
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Du behöver uppenbarligen gå och läsa på om polarisationsfilter. Dess effekt går inte att öppnå med någon form av redigering.
jag skrev att mer mättade färger går att uppnå med redigering, du behöver nog läsa mitt inlägg några gånger till :P
Citera
2010-12-07, 15:43
Bannlyst
Citat:
jag skrev att mer mättade färger går att uppnå med redigering, du behöver nog läsa mitt inlägg några gånger till :P

Men det är inte bara mättade färger som man uppnår med ett polarisationsfilter.
Citera
2010-12-07, 15:48
Medlem
xposures avatar
Hoyas polfilter har aldrig gjort mig besviken iaf.
Citera
2010-12-07, 16:16
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Men det är inte bara mättade färger som man uppnår med ett polarisationsfilter.
precis, och det framgick också ganska tydligt av mitt inlägg att det påverkar på flera sätt
Citera
2010-12-08, 09:16
Bannlyst
Citat:
precis, och det framgick också ganska tydligt av mitt inlägg att det påverkar på flera sätt

Kort och gott, jag vet vad ett polarisationsfilter gör och jag är inte bara ute efter de mättade färgerna. Jag vet att just det går att uppnå med bildredigering men som sagt så är det inte bara det som jag är ute efter.
Citera
2010-12-10, 04:33
Medlem
PPsons avatar
Har samma modell fast mindre diameter. Att den är gjord av aluminium har aldrig vart något problem. Däremot är stepringar av aluminium djävulens avkomma.

Eftersom det är ett slim-filter funkar det utmärkt på super vidvinkel objektiv utan att skapa vinjettering. Nackdelen är att det inte finns någon filtergänga fram så objektivlocket passar inte ordentligt.

Tänk på att ett polfilter på vidvinkel inte är att rekommendera för bilder med mycket himmel. Detta eftersom man kan få effekter där himmeln filtreras olika mycket, beroende på att utsnittet blir så stort med vidvinkel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in