• 1
  • 2
2010-12-05, 23:59
Medlem
För ungefär en och en halv månad sedan så råkade jag av någon anledning på fyllan drämma handen in i en lyktstolpe... fråga inte varför.
Handen och knogen var svullen till det dubbla, det var även blått runt om den knoge som hade träffat stolpen(långfinger knogen)även halva långfingret var blått.
Detta gick dock över över efter ca två veckor, men nu en och en halv månad senare så ser knogen lite deformerad ut den är mycket större än dom andra, den är dock inte svullen utan hård och känns som en vanlig knoge.

Det som är det dåliga är att jag tränar Tae Kwon-Do, och när jag slår med handen på t.ex en boxsäck, även med handskar, så gör det förbaskat ont, det känns som en kniv stack genom knogen och in i handen. Jag kan dock röra handen och fingrarna helt normalt utan några som helst smärtor.

Finns det någon som vet vad som kan ha hänt? Går det över av sig själv eller borde jag söka upp en doktor(om han ens kan göra nåt åt det)

Är tacksam för alla svar!
Peace out!
Senast redigerad av nurwolf 2010-12-06 kl. 00:02.
Citera
2010-12-06, 00:02
Medlem
menslutanus avatar
Gå till doktorn och kolla. Varför ens fundera?

Du kanske har en spricka eller ännu värre?
Citera
2010-12-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Gå till doktorn och kolla. Varför ens fundera?

Du kanske har en spricka eller ännu värre?
Men jag ogillar att gå till doktorn...ska jag dit så ska jag vara säker på att nåt är fel och att det inte kommer läka av sig själv
Citera
2010-12-06, 00:06
Medlem
Råkade själv slå ett knytnävslag i väggen för drygt fem veckor sedan. Mina kollegor tvingade mig uppsöka akuten när de såg skadorna på handen. Ungefär samma skada som du beskrev. Doktorn konstaterade en fraktur och jag blev ordinerad att tejpa fingrarna i fem veckor så att det skulle läka ordentligt. Dock behöll jag bara tejpen i tre veckor och nu är handen aningen defekt. Helt i onödan. Mitt råd är att besöka lämplig vårdinrättningar och få handen undersökt.
Senast redigerad av DokuKritan 2010-12-06 kl. 00:09.
Citera
2010-12-06, 00:07
Medlem
Dakniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nurwolf
Men jag ogillar att gå till doktorn...ska jag dit så ska jag vara säker på att nåt är fel och att det inte kommer läka av sig själv
Om det känns som knivar i handen så är det något fel, och efter så lång tid så borde det inte vara så illa, om man frågar doktorn Dakniel i alla fall
Citera
2010-12-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakniel
Om det känns som knivar i handen så är det något fel, och efter så lång tid så borde det inte vara så illa, om man frågar doktorn Dakniel i alla fall
Så du tror inte att det kommer läka av sig själv?
Citera
2010-12-06, 00:15
Medlem
Med största sannolikhet är det en fraktur, ben i handen kan ta upp till ett år att läka.

Pga du struntade i att uppsöka läkarvård har ditt ben vuxit ihop en aning snett.

Boka en tid hos handkirurgen så dom får bryta tillbaka det sen är du fit for fight!
Citera
2010-12-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splitfire
Med största sannolikhet är det en fraktur, ben i handen kan ta upp till ett år att läka.

Pga du struntade i att uppsöka läkarvård har ditt ben vuxit ihop en aning snett.

Boka en tid hos handkirurgen så dom får bryta tillbaka det sen är du fit for fight!
bryta tillbaka det? det låter inte skoj...
Citera
2010-12-06, 00:29
Medlem
Lokalbedövning min vän
Citera
2010-12-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splitfire
Lokalbedövning min vän
Jo det fattar jag
Men blir det inga komplikationer efteråt?
Citera
2010-12-06, 15:09
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Du borde verkligen uppsöka vårdcentralen så du kan få en remiss till röntgen!

Jag fick ett hårt slag mot min ena knoge för några veckor sen, den gick i flera bitar. Hade först inte tänkt att uppsöka akuten men efter påtryckningar från familj och vänner så gjorde jag det ändå samma kväll. Har nu haft hela handen i gips sedan dess och måste ha det i några veckor till.
Citera
2010-12-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dont-you-want-me
Du borde verkligen uppsöka vårdcentralen så du kan få en remiss till röntgen!

Jag fick ett hårt slag mot min ena knoge för några veckor sen, den gick i flera bitar. Hade först inte tänkt att uppsöka akuten men efter påtryckningar från familj och vänner så gjorde jag det ändå samma kväll. Har nu haft hela handen i gips sedan dess och måste ha det i några veckor till.
Hmm...kanske borde gå till doktorn ändå...

Var hos skolsystern idag och hon sa att jag skulle gå till läkaren direkt.

Men jag pallar inte gips vafan...:/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in