2004-07-17, 23:22
Medlem
Slaskets avatar
en annan sak som borde vara standard är att man ska ha kommit upp i ett visst antal inlägg för att kunna starta en tråd.
detta pga att man vid det laget har fått en större insikt om hur det går till på FB och således inte skapar olagliga/onödiga/OT trådar som leder till ban/varning osv.
Citera
2004-07-17, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag vill inte verka som en glädjedödare, men jag sa till Caine redan när han fick idén (jo, det är hans idé) att den inte kommer att funka.
Jag är smickrad, men idén är inte min. Den diskuterades faktiskt redan då jag var moderator, och jag kan inte minnas att det var jag som tog upp det då heller.
Citera
2004-07-17, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slasket
en annan sak som borde vara standard är att man ska ha kommit upp i ett visst antal inlägg för att kunna starta en tråd.
detta pga att man vid det laget har fått en större insikt om hur det går till på FB och således inte skapar olagliga/onödiga/OT trådar som leder till ban/varning osv.
Ingen bra idé. Har man läst reglerna så vet man ändå vad som gäller. Har man inte gjort det är man korkad, och förtjänar en utvisning.

Det skulle bara leda till att fler skrev så många korta inlägg som möjligt för att komma över gränsen. Och var skall gränsen ligga? Man kan lätt komma upp i 100 inlägg på ett par dagar om man verkligen vill--men en så hög gräns skulle göra att folk som bara skriver i ämnen de är intresserade av/inte har lika mycket tid att skriva skulle diskrimineras, vilket i sin tur leder till att de måste skriva en massa skit för att kunna starta trådar. Ligger gränsen lägre än 100 inlägg så har den ändå ingen verkan.
Citera
2004-07-17, 23:34
Medlem
På vissa forum måste det gå ett visst antal sekunder/minuter mellan varje inlägg man skickar. Om ett troll måste vänta 45 eller 60 sekunder mellan varje inlägg så minskar intresset stort eftersom det tar rätt så lång tid att uppnå "rätt" effekt.

Sen kan man försvåra och förlänga "tillverka-en-användare-tiden". Typ att det tar 1 timma innan e-mailet med koden kommer. Då försvinner spontana attaker som inte är planerade.

Jag tvivlar på att ett troll orkar vänta hela 5 dagar innan man kan skicka ett inlägg. Dra inte ner på dom 5 dagarna utan behåll det en viss period och utvärdera sedan. Fick det önskad effekt, men även seriösa inlägg minskat så kan man minska till 3 eller 4 dagar för att förbättra för seriösa men ändå behålla väntetiden för spamare. En riktigt seriös användare väntar gärna i några dagar. Trollen och dom inte så seriösa som kanske inte vill vänta men det skadar inte. Målet är väl att det ska vara ett så seriöst forum som möjligt?
Citera
2004-07-17, 23:37
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Air Express
På vissa forum måste det gå ett visst antal sekunder/minuter mellan varje inlägg man skickar. Om ett troll måste vänta 45 eller 60 sekunder mellan varje inlägg så minskar intresset stort eftersom det tar rätt så lång tid att uppnå "rätt" effekt.

Sen kan man försvåra och förlänga "tillverka-en-användare-tiden". Typ att det tar 1 timma innan e-mailet med koden kommer. Då försvinner spontana attaker som inte är planerade.

Jag tvivlar på att ett troll orkar vänta hela 5 dagar innan man kan skicka ett inlägg. Dra inte ner på dom 5 dagarna utan behåll det en viss period och utvärdera sedan. Fick det önskad effekt, men även seriösa inlägg minskat så kan man minska till 3 eller 4 dagar för att förbättra för seriösa men ändå behålla väntetiden för spamare. En riktigt seriös användare väntar gärna i några dagar. Trollen och dom inte så seriösa som kanske inte vill vänta men det skadar inte. Målet är väl att det ska vara ett så seriöst forum som möjligt?

Mycket svårmätbart.

Både fick det önskad effekt? och minskade antalet seriösa inlägg?
Citera
2004-07-17, 23:43
Medlem
Slaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Ingen bra idé. Har man läst reglerna så vet man ändå vad som gäller. Har man inte gjort det är man korkad, och förtjänar en utvisning.

Det skulle bara leda till att fler skrev så många korta inlägg som möjligt för att komma över gränsen. Och var skall gränsen ligga? Man kan lätt komma upp i 100 inlägg på ett par dagar om man verkligen vill--men en så hög gräns skulle göra att folk som bara skriver i ämnen de är intresserade av/inte har lika mycket tid att skriva skulle diskrimineras, vilket i sin tur leder till att de måste skriva en massa skit för att kunna starta trådar. Ligger gränsen lägre än 100 inlägg så har den ändå ingen verkan.

mitt förslag handlar inte bara om att lära sig reglerna, det kan en åsna göra
det handlar också om att lära känna forumet, vilka som är här och om man har nåt att hämta. de nya ska inte ta alltför stor plats med diverse trådar, utan ska kämpa för att komma upp i hierarkin. ett klass-samhälle helt enkelt

och med en tidsgräns för de nya så kan man se till så att dom inte överpostar. det kanske låter lite strängt, men jag tycker det ska krävas lite mer av de som är nya.

Vad sägs om 150 inlägg då, med x antal tecken per inlägg
spammar nån så blir dom utkastade, det gäller ju för vilken som.
Citera
2004-07-18, 00:15
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
Nya användare (yngre än 5 dagar) får inte skriva. Alltså får inte alla skriva. Som svar på din fråga tidigare.

Tror fortfarande att detta avskräcker någon från att registrera sig. Någon som kanske har intressanta annorlunda synvinklar på saker och ting. Då är det en förlust.

jo dom får ju också skriva däremot får dom vänta i 5 dar vilket jag nyss nämnde..
Citera
2004-07-18, 00:17
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
jo dom får ju också skriva däremot får dom vänta i 5 dar vilket jag nyss nämnde..

Men när de är yngre än 5 dagar så får de ju inte skriva. Det kommer alltså för det mesta finna en grupp användare som - just då - inte får skriva inlägg.
Citera
2004-07-18, 00:29
Medlem
johanbtks avatar
Om en ny användare fick skriva t.ex. ett eller fem inlägg under "prövotiden" samt om det tog 1 timme innan bekräftningbrevet kom så kanske det skärmma bort troll men samtidigt göra det möjligt att svara i en tråd.
Citera
2004-07-18, 00:33
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Om en ny användare fick skriva t.ex. ett eller fem inlägg under "prövotiden" samt om det tog 1 timme innan bekräftningbrevet kom så kanske det skärmma bort troll men samtidigt göra det möjligt att svara i en tråd.

Bra idé

En begränsning av antalet inlägg under den första tiden som användare skulle tillgodose två behov:

1.) Användarens behov av att svara på ett ämne eller skapa en tråd - kanske just anledningen för att registrera sig.

2.) Forumets behov av att inte dränkas i den nya användarens inlägg på kort tid = bättre möjlighet för moderator att reagera.
Citera
2004-07-18, 00:40
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Det är inget dumt alternativ du presenterar, men nåt att tänka på är att det som gjorts nu är en relativt enkel ändring i koden. Jag gissar på att den du presenterar skulle innebära en ganska stor mängd extra arbete.

Säger inte att det är inte är genomförbart, men alla som kommer med förslag ska tänka på att de kanske inte alltid är genomförbara alternativt kräver mycket arbete att genomföra.

Ge denna regel en chans. Med denna "regel" så får vi iaf hit de mest målmedvetna debattörerna, de som verkligen vill hit och debattera.

Det sista stycket kanske är önsketänkande från min sida. Men det lär vi märka.
Citera
2004-07-18, 00:49
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Det är inget dumt alternativ du presenterar, men nåt att tänka på är att det som gjorts nu är en relativt enkel ändring i koden. Jag gissar på att den du presenterar skulle innebära en ganska stor mängd extra arbete.

Jag vet inte hur Flashbacks kod är uppbyggd men en enkel variant i java skulle kunna se ut så är:

if(användare.tid<5)
{
if(5<användare.inlägg)
system.out.println("Du får inte posta fören om + 5-användare.tid + dagar");
}
else
{
användare.posta(inlägg);

Jag skulle inte tro att det är en speciellt svår ändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in