Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-17, 21:49
Medlem
Klok idé i dagsläget.
...men jag tror att startsträckan 5 dagar bör vara flytande och kanske kan minskas till 3 eller 1 dag i framtiden.
Citera
2004-07-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Vem som helst får läsa, men eftersom det finns idioter som inte kan respektera reglerna, utan kommer tillbaka och spammar forumet när de blivit bannade så behövs den här regeln. Fanns de inte så skulle inte den här regeln behövas.

Har du missat den senaste tidens bråk?

Jag ser också problemet, men tycker det här är fel lösning. Har inte sett nya användare spamma ner existerande trådar men jag kanske varit blind och naiv.

Tror helt klart att nyregistreringarna kommer minska. Vilket är ett avbräck för forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vad menar du, alla användare får ju skriva (så länge dom inte är bannade)??
Har du läst vad den här tråden handlar om?
Citera
2004-07-17, 22:08
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall

]Har du läst vad den här tråden handlar om?

Ja men det innebär ju inte att jag måste tycka samma sak som dig eller hur?
har DU läst min fråga måhända??

Du får ju fortfarande skriva, bara det att du lär vänta 5 dagar med ditt första inlägg, nåt jätteproblem är det ju knappast eller hur?
Citera
2004-07-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ja men det innebär ju inte att jag måste tycka samma sak som dig eller hur?
har DU läst min fråga måhända??

Du får ju fortfarande skriva, bara det att du lär vänta 5 dagar med ditt första inlägg, nåt jätteproblem är det ju knappast eller hur?

Nya användare (yngre än 5 dagar) får inte skriva. Alltså får inte alla skriva. Som svar på din fråga tidigare.

Tror fortfarande att detta avskräcker någon från att registrera sig. Någon som kanske har intressanta annorlunda synvinklar på saker och ting. Då är det en förlust.
Citera
2004-07-17, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
Nya användare (yngre än 5 dagar) får inte skriva. Alltså får inte alla skriva. Som svar på din fråga tidigare.

Tror fortfarande att detta avskräcker någon från att registrera sig. Någon som kanske har intressanta annorlunda synvinklar på saker och ting. Då är det en förlust.

Jag håller med till 100%.

Många som registrerar sig här gör nog det ursprungligen för att svara i en tråd som plötsligt fångat intresset. Nu måste man ju så att säga registrera sig på ett planerat sätt med syftet att bli FB-användare.
Citera
2004-07-17, 22:20
Medlem
Plutten_1s avatar
Precis som andra sagt i tidigare svar, är jag övertygad om att antalet reggade användare kommer att sjunka. Mycket på grund av att man måste vänta på att svara på ett inlägg.

Vilket i förlängningen innebär att man troligen glömt vad det var man skulle svara på eller att tråden är låst, flyttad eller annat som inte fallit forumets regler på läppen.

Tyvärr kommer det alltid att finnas imbecilla personer som inte har lust att följa uppställda regler utan bryter dem eftersom de är övertygade om det inte gäller dem. Precis som samhället i övrigt.

Nä, ansvariga för forumet. Låt det vara som det varit innan, och "straffa" de som inte sköter sig istället för att straffa de som troligen har något att tillföra forumet (om inte det är avsikten).
Citera
2004-07-17, 22:21
Medlem
Skitbra beslut. Jag är egentligen emot sådana här beslut men med tanke på sandlådenivån bland vissa användare kan bli skrämmande hög så är anser jag att det är ett jättebra beslut.

I och med detta så kommer bara användare som är verkligen är intresserade utav att diskutera och byta åsikter registrera sig. Forumtroll kommer knappast orka vänta 5 dagar. Fast det är klart, oskyldiga kommer att bli drabbade eftersom det pågår en jätteintressant diskussion i deras tycke och dom kan inte delta i den. Fast jag tror att fördelarna överväger nackdelarna, faktiskt.
Citera
2004-07-17, 22:23
Medlem
De Larges avatar
1. Tror folk kan skita i eller glömma bort sin användare om dom inte får komma in och skriva direkt, tålamodet att vänta på internet är mkt kort.

2. Tror inte det hindrar spammare och troll då dom säkert kan vänta 5 dagar på att komma tillbaka och jävlas, dom kan ju skapa flera stycken samtidigt och sen har dom flera dom kan använda efter 5 dagar.

Känns bara som ett desperat försök, men man kan ju alltid hoppas att det funkar.
Citera
2004-07-17, 22:55
Medlem
icys avatar
Jag håller med dem som är emot detta beslut med 5 dagars väntetid. Även om Flashback är annorlunda än de andra svenska forum jag besökt, så tror jag inte folk har tålamod att vänta 5 dagar, och som flera sagt, de flesta gånger man registrerar sig är det för något speciellt ändamål, och då är 5 dagar lång tid. Medans troll kan se det som en extra motivation att vänta de 5 dagarna för att få jävlas.
Citera
2004-07-17, 23:07
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Vi drar trolitvis ner tiden till 1 dygn eller liknande. Huvudsaken är i alla fall att man inte skall kunna skapa 10 användare på kväll om man skulle bli bannad.
Citera
2004-07-17, 23:17
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin2
Vi drar trolitvis ner tiden till 1 dygn eller liknande. Huvudsaken är i alla fall att man inte skall kunna skapa 10 användare på kväll om man skulle bli bannad.

Det däremot är ett riktigt bra förslag. Visst kommer nyregistreringen att minska men kan man inte vänta ett dygn på att förmedla sina tankar och åsikter så var dom kanske inte mycket att komma med.
Citera
2004-07-17, 23:21
Medlem
WhoAmIs avatar
Jag misstänker att detta är ett slag i luften hur som helst.
Håller man på att bli bannad - och har trollblod i ådrorna - så lär man nog "bunkra upp" med ett stort antal smurfar som registrerats via proxy i god tid innan.

De troll jag känner till är knappas omedvetna eller förvånade över sin status (bannade) och verkar hur som helst göra sig en hel del besvär och omak för att bedriva sin verksamhet, i vilken mycket väl planering och framförhållning kan ingå.

Jag håller även med om att den här regeln riskerar att beröva forumet från intressanta nytillskott.

Så - vad göra?

Problemet med troll är av samma typ som problemet med spam och kan därför attackeras med samma metoder.

Forum är hittills i allmänhet förskonade från aggressiv och automatiserad eller semiautomatiserad spam. Detta kommer i framtiden antagligen att bli ett större problem än problemet med troll. Problemet med troll kommer också att öka i samma takt som forumets betydelse som mötesplats för idéer, debatter och information ökar.

På sikt är vägen att gå - mjukvaru- och filtreringsstöd för moderatorer för att lättare snabbare och med mindre arbetsbelastning identifiera troll och spam. I takt med att tekniken för språklig filtrering mognar - även viss automatiserad moderering. Till exempel automatiserad radering av vissa typer av lättidentifierade inlägg. Ett inlägg som bara inehåller ordet "bajs" = misstänkt. Tio inlägg i samma tråd, av samma användare, som vardera bara inehåller ordet "bajs" = djävligt misstänkt. På sikt kanske till och med automatiserad temporär avstängning av användare.

Tänk spamfilter och outlookregler för sortering av e-post, om det är svårt att förstå vad jag menar.

Edit; Teknikoptimism tagen lite mer ner på jorden. Strök även alla L.Ron-Hubbard citat för att öka min trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in