Det allra bästa med legalisering är att kriminella organisationer inte får in så sjukt mycket pengar på drogen, det är ju en miljardindustri och det lägger dom beslag på. Vi brukare/missbrukare slipper stödja de kriminella, både i Sverige och i länder där cb:t odlas.
Vi får en kontroll på drogen, kvalitetsmässigt. Så vi som använder cb slipper dra i oss diverse farliga preparat som dom besprutar med för att göra mer förtjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Många förstår inte hur stark cannabis är som drog, den enda erfarenhet de har före de provar är tobak och alkohol. Många legaliseringsförespråkare är som religiösa fanatiker som lever i en värld långt bort från den vi andra lever i där det inte finns några problem med cannabis utan allt skylls på något/någon annan...
Mina tankar om en legalisering (egentligen avkriminallisering) är att jag inte ser det som ett alternativ att staten skall beskatta eller reglera cannabis. Det skulle i praktiken endast förvanlda staten till en langa istället för Kalle eller Muhammed som idag sköter ruljansen. Möjligen skulle vissa problem försvinna men det skulle komma andra likt de vi idag har med alkohol.
Jo visst kan jag hålla med dig om att på tok för många inte förstår att drogen är farlig, allting är farligt vid för stort bruk, t.ex snabbmat(fetma förkortar liv otroligt mycket, och väldigt vanligt just nu)
Men att hylla drogen till skyarna som något ofarligt som man kan röka varje vaken minut är ju lite fel.. Men i det stora hela så är ju faktiskt det farligast med drogen(vid normalt bruk) idag att man åker dit och blir stämplad som kriminell. Tänk dig scenariot att t.ex en familje far/mor åker dit, då riskerar han att förlora jobb och få dryga böter. Hamna i register etc etc...