2010-12-05, 19:56
Medlem
svinpäls7s avatar
Ja, hur förvarar man champinjoner och annan svamp på bästa sätt?
Brukar ha dem i en papperspåse i skafferiet men jag tycker att dem håller knappt ett dygn innan dem börjar bli tråkiga.
Hur gör ni?
Citera
2010-12-05, 19:59
Medlem
slowmedowns avatar
Papperspåse i kylskåpet. Då håller de sig fina ialla fall ett par dagar. De är ju ätbara även om de inte ser lika fina ut efter ett tag.
Citera
2010-12-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Ja, hur förvarar man champinjoner och annan svamp på bästa sätt?
Brukar ha dem i en papperspåse i skafferiet men jag tycker att dem håller knappt ett dygn innan dem börjar bli tråkiga.
Hur gör ni?

Rippat från recept.se

"Tips:
Förvaring och hållbarhet:
Champinjoner förvaras bäst i 0°C och 95-100% relativ luftfuktighet, då kan de hålla sig i upp till 7 dygn."

I papperspåse kan jag tänka mig är det bästa alternativet.
Citera
2010-12-05, 20:04
Medlem
svinpäls7s avatar
Ok. Tack för svar.
Tänkte att eftersom dem inte förvaras kallt i butiken så skulle dem inte in i kylen
Citera
2010-12-05, 20:26
Medlem
jajahars avatar
Skiva dom och torrfrys. Jag brukar köpa när det är extrapris och frysa in. Bättre än de du köper ur frysdiskarna.
Citera
2010-12-05, 20:50
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Skiva dom och torrfrys. Jag brukar köpa när det är extrapris och frysa in. Bättre än de du köper ur frysdiskarna.
Hur gör man när man torrfryser?
Citera
2010-12-06, 09:51
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Hur gör man när man torrfryser?

Lägg svampskivorna i en plastpåse och frys in. Champinjoner behöver inte förvällas som annan svamp och du behöver bara ta så mycket som du behöver utan att tina upp resten. Bra till varma mackor bland annat.
Citera
2010-12-06, 10:44
Medlem
slowmedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Lägg svampskivorna i en plastpåse och frys in. Champinjoner behöver inte förvällas som annan svamp och du behöver bara ta så mycket som du behöver utan att tina upp resten. Bra till varma mackor bland annat.

Låter bra men blir smaken speciellt bra när man har fryst? Det är ju iof smart att frysa in om man råkat köpa lite för många som jag själv alltid typ gör. Tanken har faktiskt inte slått mig så har slängt svamp i onödan
Citera
2010-12-06, 12:58
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
Låter bra men blir smaken speciellt bra när man har fryst? Det är ju iof smart att frysa in om man råkat köpa lite för många som jag själv alltid typ gör. Tanken har faktiskt inte slått mig så har slängt svamp i onödan

Det händer att jag köper djupfrysta champinjoner och det är inget fel på smaken men visst är det bäst med färska då man kan använda dem i sallader. Om jag jämför frysta med konserverade så är de förstnämnda absolut bäst så släng inte bort överflödig svamp. Men kom ihåg att inte tina svampen innan du tillagar den för då blir den slemmig.
Citera
2010-12-06, 13:06
Medlem
zepofans avatar
Champinjoner förvarade i en papperspåse i kylen håller ganska länge, men de blir tråkiga och förlorar spänst efter ett par dagar. Ska du använda svampen i en sås eller liknande är det inga problem även om den blivit lite torr, smaken finns kvar iaf. Rå i sallad eller lätt smörslungad gör den sig dock inte så bra. Frysa i skivor är som sagts tidigare ett bra alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in