2010-12-05, 19:09
Medlem
Awwents avatar
Hej!

Jag har nu kört Windows 7 i ca. 6 månader efter att ha bytt från Arch då jag ville använda ett program som enbart fungerade till Windows men nu behöver jag inte det längre och vill byta tillbaka. Problemet är att jag fortfarande vill kunna använda Photoshop vilket, vad jag vet, inte fungerar på Linux (eller gör det det?).

1. Borde jag installera Arch helt och använda en virtuell maskin för att köra Photoshop? Skulle det fungera bra eller skulle det lagga? Har 6GB DDR RAM så kan nog ge en VM en hel del resurser.
2. Eller borde jag installera Arch vid sidan om och fortfarande ha kvar Windows? Hur gör jag detta utan att förstöra det Windows jag har nu? Vill inte riskera att förlora något. Jag har bara en hårddisk och det är en 1 TB.
3. Sist men inte minst, borde jag köpa en till hårddisk och ha Linux på den istället?

Många frågor, svara gärna på så många ni kan
Citera
2010-12-05, 19:54
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awwent
Hej!

Jag har nu kört Windows 7 i ca. 6 månader efter att ha bytt från Arch då jag ville använda ett program som enbart fungerade till Windows men nu behöver jag inte det längre och vill byta tillbaka. Problemet är att jag fortfarande vill kunna använda Photoshop vilket, vad jag vet, inte fungerar på Linux (eller gör det det?).

1. Borde jag installera Arch helt och använda en virtuell maskin för att köra Photoshop? Skulle det fungera bra eller skulle det lagga? Har 6GB DDR RAM så kan nog ge en VM en hel del resurser.
2. Eller borde jag installera Arch vid sidan om och fortfarande ha kvar Windows? Hur gör jag detta utan att förstöra det Windows jag har nu? Vill inte riskera att förlora något. Jag har bara en hårddisk och det är en 1 TB.
3. Sist men inte minst, borde jag köpa en till hårddisk och ha Linux på den istället?

Många frågor, svara gärna på så många ni kan
Vilken version av photoshop är det. Antingen cs2 eller cs3 funkar skitbra i wine för google hjälpte till att fixa det.
Citera
2010-12-05, 20:01
Medlem
Awwents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Vilken version av photoshop är det. Antingen cs2 eller cs3 funkar skitbra i wine för google hjälpte till att fixa det.
Helst CS5, fast CS4 eller CS3 duger. Förresten, går det att installera Arch via Wubi?
Citera
2010-12-05, 20:04
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awwent
Helst CS5, fast CS4 eller CS3 duger. Förresten, går det att installera Arch via Wubi?
Går och går, tror det men blir nog mer pillande än att bara installera det vanligt.
Citera
2010-12-05, 20:20
Medlem
Jag skulle kört på en installation bredvid Windows, så att jag kan hoppa in där om det behövs och slippa strula med detta under linux.

Om vi nu säger att du har en hårddisk; hoppa in i diskhanteraren i W7 och dela upp hårddisken i ytterliggare en tom partition (dvs du minskar utrymmet för Windows). Sedan använder du bara detta utrymme när du installerar Arch, och skapar flera partitioner där om det nu skulle behövas. GRUB kommer att sköta starten av operativsystemen, dvs, du får välja en lista vilket OS du vill starta. Du har nu en yta med Windows 7 och en med Arch.
Så sammanfattningsvis är det inte svårare än att "shrink:a" eller att skapa en tom del på hårddisken och installera arch i den delen. Var försiktig med att inte skriva över Windows, ta backup först!
Citera
2010-12-05, 20:46
Medlem
Kör en installation bredvid, om du får det att fungera i VMWare så kör en archinstallation på hela HDD:n sedan kör du genom WMWare.

Angående Wubi tror jag inte det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in