2010-12-05, 18:14
Medlem
Vi håller på att renovera altanen, byta ut plankorna. Så nu när dem lägger golvet, så byggde dem att det blev en 2 cm springa mellan golvet och husväggen, innan var det inget mellanrum.

Finns det någon anledning till att man vill ha en springa där?
Citera
2010-12-05, 18:17
Medlem
DoDaDas avatar
HA ha! Läste Atlanten förs..! Vart lite förvirrad

Men jag kan tro att det har med att trä väller lite med tiden och när fukt tränger in. Fast 2 cm låter rätt så mkt.. Min bästa förklaring och gissning
Citera
2010-12-05, 18:20
Medlem
Som föregående talare (skrev) att trä sväller. Du ska vara glad att du har springor där. Mina grannar byggde ny altan för två år sen, efter vintern såg det ut som plockepinn.
Citera
2010-12-05, 18:27
Medlem
Silkepilsmannens avatar
Det är även bra med en springa mellan huset och altanen för att vattnet inte ska bli liggande.
Mindre risk att trät ruttnar, har du dock tak på altanen så spelar det ingen roll.
Citera
2010-12-06, 14:17
Medlem
Håller med resten, du ska nog vara glad att du slipper fuktigt virke som ligger an mot huset. Kan även tänka mig att springan gör att virket torkar fortare om det skulle bli blött.
Citera
2010-12-06, 15:14
Medlem
The-Scarecrows avatar
Framförallt så rör sig hus och altan lite, så det måste finnas lite glapp imellan.
Citera
2010-12-06, 15:18
Medlem
Laxbolls avatar
Som de flesta redan skrivit är det för.
1.Trä expanderar när det blir blött.
2.Huset och altanen rör på sig, om det inte är en springa finns det stor risk att antingen det blir sprickor i trät, eller att husväggen (om ni har puts) blir förstörd
Citera
2010-12-06, 16:11
Medlem
aivs avatar
Mycke snack i denna tråden.. Nej det finns ingen vettig anledning att lämna en springa där..
Om ni lägger ny trall så kommer den dra ihop sej, inte expandera..
Visst "rör sej" husen men att altanen och huset skulle röra sej så mycket att det skulle uppstå problem är typ obefintlig, det är ju fan inga ben på huset..

Det kanske är så enkelt att dom slapp såga den trallen som ligger längst ut om dom hoppade 2 cm längst in mot huset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in