Finns det något ställe där man tar upp hur eleverna lär sig utföra beräkningar i skolan idag?
Jag förstod aldrig hur mina döttrar gjorde division. På 'min tid' använde man 'trappan'.
Här är en artikel som utförligt förklarar hur dagens engelska skolelever utför multiplikationen och hur det förvirrar föräldrar. Jag tror inte att den moderna metoden 'chunking' lärs ut i Sverige än?
Jag minns att vi fick lära oss att ställa upp division i mellanstadiet, om det var trappan eller kortdivision kommer jag inte ihåg. Genom halva högstadiet och hela gymnasiet använde vi oss av miniräknare så mycket det bara gick så jag glömde bort helt och hållet hur man ställde upp multiplikation och division.
Nu när jag går på yrkeshögskola och håller på med teknisk matematik så får man inte använda miniräknare på tentorna.. Så jag fick lov att lära om mig hur man ställer upp tal.
Testade på både kortdivision och trappan men jag måste säga att jag föredrar trappan helt klart.. En del tal blir för mycket att hålla koll på när man kör kortdivision medans man skriver upp allt man gör i trappan.
Jag tror att anledningen till att kortdivision lärs ut nu är väl kanske därför att man vill att barn ska bli bättre på huvudräkning.
Finns det något ställe där man tar upp hur eleverna lär sig utföra beräkningar i skolan idag?
Jag förstod aldrig hur mina döttrar gjorde division. På 'min tid' använde man 'trappan'.
Här är en artikel som utförligt förklarar hur dagens engelska skolelever utför multiplikationen och hur det förvirrar föräldrar. Jag tror inte att den moderna metoden 'chunking' lärs ut i Sverige än?