• 1
  • 2
2010-12-05, 14:37
Medlem
God dagens. Fick månadens elräkning i lådan.
Bor i en tvåa högst upp med ny isolerad yttervägg. Vi har elvärme med element och har varit rätt kallt utomhus senaste månaden.
Fick dock elräkningen häromdagen. 1648 kr och 980 KWH förbrukade i November. Betalar elräkning varje månad. Räknade ut lite snabbt att vi isåfall har förbrukat 32, 6 KWH om dagen!
Detta låter i min värld förvånansvärt mycket. Har en flickvän som är arbetslös och sitter hemma. Har en 42 tums lcd tv men kan inte tro att den gör att räkningen drar iväg så mycket. är det den direktverkande elen av värmen som gör detta eller vad tror ni?
Har idag EON fast pris och elen kostar mig 55,90 öre + elöverföring och en jävla massa skatter m.m.
Vad tror ni om detta?
Citera
2010-12-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedo_4
God dagens. Fick månadens elräkning i lådan.
Bor i en tvåa högst upp med ny isolerad yttervägg. Vi har elvärme med element och har varit rätt kallt utomhus senaste månaden.
Fick dock elräkningen häromdagen. 1648 kr och 980 KWH förbrukade i November. Betalar elräkning varje månad. Räknade ut lite snabbt att vi isåfall har förbrukat 32, 6 KWH om dagen!
Detta låter i min värld förvånansvärt mycket. Har en flickvän som är arbetslös och sitter hemma. Har en 42 tums lcd tv men kan inte tro att den gör att räkningen drar iväg så mycket. är det den direktverkande elen av värmen som gör detta eller vad tror ni?
Har idag EON fast pris och elen kostar mig 55,90 öre + elöverföring och en jävla massa skatter m.m.
Vad tror ni om detta?

Jag tror att det bara är att betala och se glad ut, har vart kallt ute som du redan påpekat.
Citera
2010-12-05, 14:43
Bannlyst
Det är värmen som gör det, har min lcd på dygnet runt och laptop, med elvämren i villa och förbrukade 600kwh. Köp luftvärme pump på Jula med snabb koppling för själv installation, läs på lite om de. så löser det sig nog till det bättre för dig. Rösta inte mera på politiker som vill sälja ut Sverige och svenska tillgångar så blir det nog billigare med/säger sig själv).
Citera
2010-12-05, 14:46
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creative78
Rösta inte mera på politiker som vill sälja ut Sverige och svenska tillgångar så blir det nog billigare med/säger sig själv).

Har du fortfarande inte lärt dig att det är överregleringen som får elpriserna att stiga till taket? Trodde jumpcut förklarade det på ett bra och pedagogiskt sätt...
Citera
2010-12-05, 14:51
Medlem
KaptenFranssons avatar
Jag läste på en löpsedel för någon dag sedan att elpriset skulle fördubblas nu. Det kan vara en anledning.

Men den skyhöga förbrukningen, har jag inget svar på.
Citera
2010-12-05, 14:55
Medlem
kolvass avatar
Hur många kvadrat är lägenheten på?

det är till 99,999999% säkerhet det kalla vädret som gjort att elförbrukningen ökat, hur mycket el gjorde du av med förra året vid den här tiden?
Citera
2010-12-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Hur många kvadrat är lägenheten på?

det är till 99,999999% säkerhet det kalla vädret som gjort att elförbrukningen ökat, hur mycket el gjorde du av med förra året vid den här tiden?

Lägenheten är på 53 kvm.
har ingen aning vad förbrukningen var på förra året då vi flyttade in i början av september. Men stapeln går stadigt uppåt så det ligger väl en del i värmekostnaden. När HSB sålde lägenheten sa dom att snittpriset på en sån här lägenhet i elkostnad på värme borde ligga på ca 600 kr. Tycker då att 1600 kr låter jävligt dyrt.
Citera
2010-12-05, 15:25
Medlem
kolvass avatar
Det låter som en sinnesjukt hög elräkning för 1 månad och 53kvm, hur varmt har du inne?

Är det en hyreslägenhet eller en bostadsrätt?

I trapphuset brukar det stå en lapp om energibehovet i huset, där står hur många kwh/kvm som huset behöver i uppvärmning, jämför dom siffrorna med dina egna
Citera
2010-12-05, 15:56
Medlem
toby79s avatar
Ring på hos grannen/ grannarna och fråga vad deras räkning landade på.
Citera
2010-12-05, 16:02
Medlem
toby79s avatar
Kom på en sak. Det är inte en sån där årlig slutavläsning som gjorts då? eller något med abonnemanget då ni flyttat. För 900 KWH låter grymt mycket, jag har förvisso fjärrvärme, men ligger på ca 100 KWH/mån.

Det kan ju vara så att din tjej odlar något i en garderob lite i smyg. Annars vette sjutton vad det skulle vara.
Citera
2010-12-05, 16:52
Medlem
På inne temometern flexar det mellan 19- 21 grader. Grannarna som är ungdomar och bor i en trea 2 våningar under oss har ungefär 1000 kr i månaden under vintern gissade han på. Är hans fruntimmer som håller koll på räkningarna och har inte pratat med henne än. men visst låter det otroligt mycket för 2 rum å kök på 53 kvadrat. Som sagt. Direktverkande el och varmvattenberedare. Vi har diskmaskin, kombinerad kyl/frys. Och sedan inte mycket mer. har funderat om det drar in en massa kall luft någonstans i lägenheten då det verkar otroligt mycket el som ska gå till värme. En ny lcd tv kan knappast skicka elräkningen så högt.

Här är en länk till deras cirkel som jag fått på fakturan:
http://img502.imageshack.us/img502/3760/68077029.jpg
Senast redigerad av speedo_4 2010-12-05 kl. 16:58.
Citera
2010-12-05, 17:41
Medlem
toby79s avatar
Det låter lite mycket hos grannarna också, men ni har direktverkande elvärme så det gör garanterat sitt till. Jag skulle installera luftvärmeväxlare och se till isoleringen av lägenheten. Med såna räkningar för den lilla ytan blir de pengarna snabbt intjänade.

En LCDtv drar ganska ordentligt med ström för övrigt. En gammal tjockistv är billigare i drift.
Å andra sidan, vad betalar ni i månadsavgift för själva lyan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in