2010-12-05, 14:36
Medlem
Har en tid nu försökt ta reda på vem som skrivit orginalet av låten Whiskey in the jar, men inte hittat något vettigt. en del säger att det är The Dubliners, men är det verkligen så eller är låten älrde än så.
Någon här på fb som vet?
Citera
2010-12-05, 14:39
Medlem
ShogunAssasins avatar
Jag trodde det var Thin Lizzy :S
Citera
2010-12-05, 14:39
Medlem
Elementarts avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Whiskey_in_the_Jar#History
Citera
2010-12-05, 14:52
Medlem
Tullamores avatar
Den är nog hundratals år gammal.Men det var nog Thin Lizzy som gjorde den känd utanför pubarna på Irland.
Citera
2010-12-05, 14:53
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Den är väl "Public Domain", ett stycke folkmusik som sjungits i generationer. Ungefär som Sverige har sina skillingtryck. Äldsta inspelningen folkbrukar känna till är väl den med the Dubliners?

Jag har riktigt dålig koll på irländsk musik men skulle våga gissa att låten är äldre än grammofonen....
Citera
2010-12-05, 14:56
Medlem
General.Maximus.s avatar
Gammal irländsk folksång. Thin Lizzy och Metallica (säkert massa andra band med) har gjort covers.
Citera
2010-12-05, 15:09
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag tror det var Gary Moore som sa att den åtminstone är sen mitten av 1800-talet, den kan vara äldre än så också.

Den är för Irländare som "så lunka vi så småning om" är för svenskarna.
Citera
2010-12-05, 22:29
Medlem
ingen vet vem som skrev originalet.. men nån gammal skotte lr irländare var det nog iaf
Citera
2016-04-22, 00:12
Medlem
NotGonnaTells avatar
Sorry för att man återuppväcker en gammal tråd men har själv nu börjat att riva lite i vart låten kommer ifrån och vem som skrev originalet. Det jag lyckats hitta en så länge är att det i alla fall troligen handlar om tidigt 1600 tal. Låten ska handla om "Patrick Fleming" som var en soldat som blev hängd år 1650. Han skulle skapat texten till låten under dom 2 år han vistades i fängelse innan han blev avrättad. Och där ifrån har låten på något sätt via en vakt eller annan fånge har spridit sig vidare.

Men det här är ju inget som går att bevisa men enligt vad jag kommit fram till och hittat info om så kan det mycket väl stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in