Har en tid nu försökt ta reda på vem som skrivit orginalet av låten Whiskey in the jar, men inte hittat något vettigt. en del säger att det är The Dubliners, men är det verkligen så eller är låten älrde än så.
Någon här på fb som vet?
Den är väl "Public Domain", ett stycke folkmusik som sjungits i generationer. Ungefär som Sverige har sina skillingtryck. Äldsta inspelningen folkbrukar känna till är väl den med the Dubliners?
Jag har riktigt dålig koll på irländsk musik men skulle våga gissa att låten är äldre än grammofonen....
Sorry för att man återuppväcker en gammal tråd men har själv nu börjat att riva lite i vart låten kommer ifrån och vem som skrev originalet. Det jag lyckats hitta en så länge är att det i alla fall troligen handlar om tidigt 1600 tal. Låten ska handla om "Patrick Fleming" som var en soldat som blev hängd år 1650. Han skulle skapat texten till låten under dom 2 år han vistades i fängelse innan han blev avrättad. Och där ifrån har låten på något sätt via en vakt eller annan fånge har spridit sig vidare.
Men det här är ju inget som går att bevisa men enligt vad jag kommit fram till och hittat info om så kan det mycket väl stämma.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!