2010-12-05, 10:49
Medlem
Qaowous avatar
Hej,

Jag märkte just en skum sak i kommandotolken under en Win7 installation. Jag har inte använt windows på ett bra tag så det kanske är fullt normalt men jag provar ändå.

När jag byter partition i kommandotolken med cd-kommandot så byter den partition men hoppar direkt tillbaka till systemdisken. Se bild. Varför gör den så?

Bild 1
Citera
2010-12-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaowou
Hej,

Jag märkte just en skum sak i kommandotolken under en Win7 installation. Jag har inte använt windows på ett bra tag så det kanske är fullt normalt men jag provar ändå.

När jag byter partition i kommandotolken med cd-kommandot så byter den partition men hoppar direkt tillbaka till systemdisken. Se bild. Varför gör den så?

Bild 1
Skriv endast
Kod:
D:
Citera
2010-12-05, 11:25
Medlem
Qaowous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endquai
Skriv endast
Kod:
D:

Haha, tack! När ändrades det här? Eller har det alltid varit så?
Citera
2010-12-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaowou
Haha, tack! När ändrades det här? Eller har det alltid varit så?
Har vart så sen xp iallafall, men tror det alltid vart så.

cd /D d:
funkar också
Citera
2010-12-05, 16:55
Medlem
christerys avatar
CHDIR eller CD kom i DOS 2.0 1983 och har väl utvecklats lite sen dess, tex /D växeln som gör att du byter enhet och katalog samtidigt.

Tidigare (innan /D) måste man först byta enhet "D:" och sedan katalog med CHDIR eller CD.

Har inte kollat om CHDIR ens stöds nåmer men dom tar inte bort sånt tror jag, nåja om du kör DOS 1.0 så fins inte kataloger i alla fall och därför inte CD. 2.0 tror jag inte stödjer svenska tecken i katalognamn vilket 3.x gör, detta medförde lite problem på den gamla goda tiden om man hoppade mellan olika versioner. Man kunde se katalogen, men inte komma in i eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in