2010-12-05, 01:02
Medlem
simon4tws avatar
Hej FB. När det gäller Microsofts operativsystem tycker jag helt klart att Windows XP är bäst vad gäller utseende, prestanda och "enkelheten", dvs väldigt straightforward gränssnitt. Vista var ett fiasko, och 7 är väl helt ok på nya maskiner, men det är nog svårare att ta fram något bättre än XP. XP står som bekant för eXPerience, erfarenhet. När Microsoft lanserade Vista-konceptet var de ute på ett för dem ännu outforskat område. Design och flashiga effekter framför enkelhet, flexibilitet, praktiskt och lättanvänt gränssnitt och prestanda.

Vad vet jag - kanske säljer det bättre hos WT-befolkningen, men jag och de flesta jag känner använder XP och tycker fortfarande det är bättre än de nya operativsystemen. För att inte tala om alla ovana datoranvändare på arbetsplatser runt om i världen som tvingas byta (detta gäller även Office 2003 - 2007) - omställningen blir ju enorm, och många är missnöjda.

Vore det inte smidigt om Microsoft fortsatte på XP-serien, parallellt med Vista-7-serien, och lanserade ett XP II eller liknande, som inkluderade de nya funktioner som finns i Vista/7 och faktiskt inte finns i XP? Vad vore i såna fall nackdelarna med en uppföljare till XP/alternativt fördelarna med att endast fortsätta på Vista/7/Office2007-konceptet?

En annan variant vore kanske att fortsätta släppa nya service packs till XP, så att trogna XP-användare kan fortsätta med sina älskade "tweakbara" OS.

Vad tycker ni?
Citera
2010-12-05, 01:08
Medlem
loxots avatar
Jag tycker att W7 är bäst. Och skönast.
Formaterade datorn en gång, då fungerade inte min w7 skiva. (Jag hade använt w7i ett antal månader innan). Då blev jag tvungen att installera XP.. och jag kände mig typ, naken.
Så för mig känns det som, Once w7, always w7.
Citera
2010-12-05, 01:25
Medlem
simon4tws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxot
Jag tycker att W7 är bäst. Och skönast.
Formaterade datorn en gång, då fungerade inte min w7 skiva. (Jag hade använt w7i ett antal månader innan). Då blev jag tvungen att installera XP.. och jag kände mig typ, naken.
Så för mig känns det som, Once w7, always w7.
Förstår hur du tänker, och jag har ju själv ingen större erfarenhet av W7. Men det är just "nakenheten" som jag gillar, man har liksom kontroll över saker och ting. Plus att (vad jag vet iallafall) man kan ändra och modifiera mer själv efter egna behov. Man är inte lika låst till Microsofts egna presets
Citera
2010-12-05, 01:30
Medlem
Run3s avatar
Körde XP tills jag bytte till Vista (sp2 hade redan kommit då), därefter bytte jag efter cirka ett halvår till Win 7 betan och har kört Win 7 sedan dess. Jag tycker att alla 3 olika operativsystemena har funkat kanon och jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad mellan Vista och 7, bortsett från 7's aktivitetsfält med knapparna. Någon större skillnad mellan XP och 7 kan jag heller faktiskt inte se. Bortsett från designen och att de flyttat runt lite grejor och ändrat menyer och så.
Skulle de inte bara kunna lägga in ett XP-tema i 7? Eller vad är det du saknar?
Citera
2010-12-05, 01:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Skulle de inte bara kunna lägga in ett XP-tema i 7? Eller vad är det du saknar?
Det jag saknar mest är startmenyn, sökfunktionen, utforskaren och att allting hade rena färger istället för nåt jävla hopkok som inte funkar.
Citera
2010-12-05, 02:32
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon4tw
Vore det inte smidigt om Microsoft fortsatte på XP-serien, parallellt med Vista-7-serien, och lanserade ett XP II eller liknande, som inkluderade de nya funktioner som finns i Vista/7 och faktiskt inte finns i XP? Vad vore i såna fall nackdelarna med en uppföljare till XP/alternativt fördelarna med att endast fortsätta på Vista/7/Office2007-konceptet?

En annan variant vore kanske att fortsätta släppa nya service packs till XP, så att trogna XP-användare kan fortsätta med sina älskade "tweakbara" OS.

Vad tycker ni?

Själv kör jag W7 och är väldigt nöjd. Visst vore det bra för dom som vill fortsätta med XP om Microsoft fortsatte med mjukvaruupdateringarna. Tyvärr är enda orsaken att det fortfarande kommer uppdateringar till XP, att vissa Netbooks som säljs är för veka prestandamässigt för att kunna köra Vista och W7. Microsoft gav XP konstgjord andning då de såg möjligheten att sälja licenserna ett tag till. De vill så klart att du ska köpa ett nytt operativsystem, de vill inte du ska vara nöjd. Så tjänar man inga pengar.
Citera
2010-12-05, 21:24
Medlem
Nujabezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det jag saknar mest är startmenyn, SÖKFUNKTIONEN, utforskaren och att allting hade rena färger istället för nåt jävla hopkok som inte funkar.

Håller med!

Har W7 och själv kör jag med : Everything Search http://www.voidtools.com/

Jag fattar inte att Microsoft ens kallar sökfuntionen i Vista / 7an ( Windowsknappen + F ) en sökfunktion.
Ett STORT jävla skämt!

Segt som jävla sirap, även om man addar hela indexet eller vad fan det heter.
Värdelöst sök, den hittar ju inte ens om man koperar in namnet från filen......
Den kan inte ens mäta sig med XPs sök.

- Microsoft "Nu har vi uppgraderat söken rejält! Nu hittar du allt snabbt som en blinkning."

Näe, för er med Windows Vista/7 använd Everything Search, som är ett helt magiskt program.
Det kräver dessutom ingenting!!!
Ah, fyfan, det var verkligen räddningen när jag lacka på Vistas/7ans sök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in