• 1
  • 2
2010-12-04, 18:40
Medlem
hundratals avatar
Precis som rubriken lyder så lekte jag med tanken att på något sätt fånga en råtta och träna upp till en riktig oxe.

Blev inspirerad utav Aftonbladets funna nyhet angående "jätteråttan". Där råttan hade livnärt sig på både kosttillskott
och kreatin. Länk här.

Anses det som djurplågeri?

Skulle råttan må dåligt utav exempelvis mixad barnmat med kosttillskott för människor?

Är det dåligt för råttans kropp?

Är det moraliskt fel att göra detta? Om man gav råttan en resonlig mängd varje gång?

Gör jag fel i att skaffa en vildråtta eller skall jag köpa en från valfri djuraffär?

Någon speciell art som blir lite större?

Sökte och hittade även en bamseråtta från Nya Guinea, där dom funnit råttor på 1,4 kg.
Hur skulle jag gå tillväga för att få hem en sådan om de nu inte är fridlysta?

Jag tänker inte använda råttan till några "dogfights" eller liknade.
Han skulle bli precis bra behandlad som resten utav familjen. (Inte för att jag nu ger dom någon kosttillskott i deras medvetande).

Tacksam för svar!
Citera
2010-12-04, 18:44
Medlem
slajjers avatar
jävligt skön idé, och nä ja skulle inte kalla de djurplågeri för att råttor är så fula
Citera
2010-12-04, 18:51
Medlem
skulle man inte kunna ge den tillväxthormon också? belgian blue råtta kanske? frågan är om du någonsin kommer kunna få en vild råtta tillräckligt tam för att inte bita handen av dig vid första bästa tillfälle
Citera
2010-12-04, 18:52
Bannlyst
Det finns ju en art som heter gambiansk hamsterråtta, som är tillåten här i Sverige. Dom blir rätt stora (40 cm långa (utan svans), vikt 1,5kg. Men det verkar inte finnas några uppfödare varken här eller i Danmark längre.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=148174

Men det är nog ingen bra idé att ge råttor kosttillskott.
Senast redigerad av Pyretstyle 2010-12-04 kl. 18:56.
Citera
2010-12-04, 18:55
Medlem
bombaccis avatar
Låter inte som någon bra ide. Tror det kan vara skadligt för råttan och det låter som djurplågeri. Bättre att du köper en dumbo råtta från början i så fall, om du vill ha den större kan du ju försöka göda den, men då lär den leva kortare...
Citera
2010-12-04, 19:07
Medlem
hundratals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slajjer
jävligt skön idé, och nä ja skulle inte kalla de djurplågeri för att råttor är så fula

Fula var väl att ta i! Vem skulle inte vilja ha en mysig råtta i famnen att klappa när man kommer hem från jobbet?
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
skulle man inte kunna ge den tillväxthormon också? belgian blue råtta kanske? frågan är om du någonsin kommer kunna få en vild råtta tillräckligt tam för att inte bita handen av dig vid första bästa tillfälle
Där sa du något! Till belgian blue tjurarna gavs tillväxthormoner? Aningen kraftig substans kan jag tänka mig, men i små utspädda omgångar. Kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av Pyretstyle
Det finns ju en art som heter gambiansk hamsterråtta, som är tillåten här i Sverige. Dom blir rätt stora (40 cm långa (utan svans), vikt 1,5kg. Men det verkar inte finnas några uppfödare varken här eller i Danmark längre.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=148174

Men det är nog ingen bra idé att ge råttor kosttillskott.
Oj, det var en riktig bamse. Läste intelligent och social, absolut ett plus!
Får söka i norden om det finns någon uppfödare. Åka till Sahara om inte annat, med då uppstår det säkert problem med vaccination.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Låter inte som någon bra ide. Tror det kan vara skadligt för råttan och det låter som djurplågeri. Bättre att du köper en dumbo råtta från början i så fall, om du vill ha den större kan du ju försöka göda den, men då lär den leva kortare...

Okej, låg och funderade lite över hurvida råttans hjärta skulle klara det. Menar inte att jag tänker pressa i stackars råttan tillskott, utan simpelt smula i lite då och då. Låta kroppen vänja sig vid ämnena.

Kanske tillochmed försöka hitta mamma och pappa råtta och dopa dom. Som i sin tur får små ungar som är packade med kosttillskott och ökar dosen för dom?

Borde gå?
Citera
2010-12-04, 21:33
haha, gillar iden, kör hårt TS !!
Citera
2010-12-05, 13:38
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundratal

Där sa du något! Till belgian blue tjurarna gavs tillväxthormoner? Aningen kraftig substans kan jag tänka mig, men i små utspädda omgångar. Kanske.

Nä det gavs eller ges inga hormoner till Belgian blue , dom är framavlade.
Här har du en länk till wikipedia om du vill läsa lite mer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Belgisk_bl%C3%A5

Ggg
Citera
2010-12-05, 14:11
Medlem
ipodnanos avatar
Samtidigt som jag tycker att det låter som ett oerhört intressant projekt är jag ju lite rädd att råttorna förr eller senare kommer att ta över världen. Jag är kluven.
Citera
2010-12-05, 17:02
Medlem
slajjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundratal
Fula var väl att ta i! Vem skulle inte vilja ha en mysig råtta i famnen att klappa när man kommer hem från jobbet?

haha du menar även den monsterråtta du tänker föda upp på 25 kg med tänder som piggelin-glassar
Citera
2010-12-05, 18:46
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Dumboråttor är vanliga tamråttor med annan form på öronen, de är inte större till att börja med utan oftast är de till och med något mindre än toppörade råttor på grund av aveln.

Däremot har du rätt i att det inte är särskilt hälsosamt det det TS tänker göra. Personligen tycker jag dessutom att det är helt förkastligt, skaffar man sig djur bör man ta så bra hand om det som möjligt och inte använda det som experiment.
Citera
2010-12-05, 21:21
Medlem
Jag tycker väl egentligen inte heller att det låter så trevligt med projektet, men om du kör så köp en i en djuraffär. Vilda råttor är svåra att få tama, dom man köper i affären är avlade på tamhet och vildheten är inget man blir av med genom att muta den med nåt ätbart. Annars kan råttor vara lite småtrevliga som husdjur, förutom att dom (i synnerhet hannar) gärna pissar på en. Och om dom kommer lösa kan dom dom gnaga sönder som fan om dom är lagda på det hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in