2010-12-04, 01:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har fått en påse maskindiskmedel från jobbet och på påsen står det "placera 1 tabs i ett tomt utrymme i bestickkorgen, i besticklådan eller i tabskorgen (INTE i diskmedelsbehållaren!)"

Att lägga "1 tabs" i diskmaskinen tror jag inte funkar så bra då min diskmaskin alltid sköljer av disken innan själva tvättprogrammet börjar, teorier om varför diskmedlet inte får stoppas i diskmedelsbehållaren?
/Arne.Anka
Citera
2010-12-04, 02:39
Medlem
Chrillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har fått en påse maskindiskmedel från jobbet och på påsen står det "placera 1 tabs i ett tomt utrymme i bestickkorgen, i besticklådan eller i tabskorgen (INTE i diskmedelsbehållaren!)"

Att lägga "1 tabs" i diskmaskinen tror jag inte funkar så bra då min diskmaskin alltid sköljer av disken innan själva tvättprogrammet börjar, teorier om varför diskmedlet inte får stoppas i diskmedelsbehållaren?
/Arne.Anka
Jag tror att det är ett lite svårupplöst medel som bör exponera sig en längre tid i vatten innan effekten gör sig hörd. Men har ingen källfakta, utan bara spekulerar lite fritt på fyllan denna natt mot lördag.
Citera
2010-12-04, 10:07
Moderator
Tystnads avatar
Tabletten hinner inte lösas upp ,därför den skall placeras direkt inne i maskinen.
Dessutom brukar det räcka med en halv tablett (dela!) enligt servicekille på vitvaror jag snackat med .
Dessutom skall man använda Normalprogrammet INTE ekonomi programmet då detta visserligen spar vatten men disken blir inte ren.
Citera
2010-12-04, 19:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tabletten hinner inte lösas upp ,därför den skall placeras direkt inne i maskinen.
På de 5 diskmaskiner jag använt har alla haft diskmedelsbehållaren i luckan, när luckan till diskmedelsbehållaren öppnats har diskmedlet åkt ned mot botten av diskmaskinen där vattnet finns så några upplösningsproblem tycker jag inteborde finnas men känner du till hur proffsmaskiner fungerar?

Diskmedlet returnerades pga dålig effekt och är det så att diskmedelsbehållaren på proffsmaskiner fungerar annorlunda och diskmedlet inte har löst upp sig så skulle det kunna förklara varför vissa klagar på att diskmedlet har dålig effekt.
Citat:
Dessutom brukar det räcka med en halv tablett (dela!) enligt servicekille på vitvaror jag snackat med .
Dessa tabletterna är inte delbara annat än med hammare.
Citat:
Dessutom skall man använda Normalprogrammet INTE ekonomi programmet då detta visserligen spar vatten men disken blir inte ren.
Använder aldrig ekonomi eller lågvärmeprogrammen, kör normalprogrammet som tar ~2timmar och värmer till 65grader eller nåt.
Citera
2010-12-04, 21:06
Moderator
Tystnads avatar
När det gäller diskmedelsbehållarens lucka och dess öppning så känner jag visserligen bara till Electrolux maskiner ,men på dessa går maskinen ett tag innan luckan öppnas ,ursprungligen gjordes dessa för pulver vilket löses upp snabbare.
Förklaringen jag fått förklarad för mig av servicekille var att lägger man tabletten direkt inne i maskinen så börjar den lösas upp så fort vatten tas in och inte en bit in i processen som blir följden med diskmedelsbehållarens senare öppningstid.
Senast redigerad av Tystnad 2010-12-04 kl. 21:08.
Citera
2010-12-04, 21:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
men på dessa går maskinen ett tag innan luckan öppnas
Ok, det kan förklara saken, har en logic och den öppnar diskmedelsluckan direkt när tvättprogrammet startar.
Citera
2010-12-05, 18:10
Medlem
Citat:

Så kan man inte riktigt säga då detta är olika från diskmaskin till diskmaskin.
Testresultatet som visas på energidekalerna i butik är allt som oftast testast just på energiprogrammet (ECO). I stort sett alla diskmaskiner har idag bästa betyg i diskeffekt, vilket borde ge en fingervisning om att detta program diskar väldigt bra.
Dock tar detta program allt som oftast väldigt lång tid, pga att lite vatten skall användas och energiåtgången skall minimeras, något som gör att få använder detta program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in