2010-12-03, 21:34
Medlem
superpingvin1s avatar
Köpte precis en: BenQ TFT 24" XL2410T
http://www.inet.se/artikel/2203147/b...zowie-bundling

Problem 1
Jag spelar väldigt mkt fps-spel därför ville jag ha 120HZ rätta mig om jag har fel men det går väl bara köra med 120 HZ med DVI? och när jag väl använder DVI så är det väl inte HD? utan man måste använda HDMI-kabel? Mitt grafikkort är GTX-470 och klarar bara av mini-hdmi vilket inte ger lika bra bild som FULL-HD? Om allt det jag skrivit är rätt på allt jag skrivit undrar jag om det är värt att köpa mini-hdmikabel för att kolla på film tex kommer jag märka stor skillnad om man jämför med DVI?

Problem 2
Fick med en CD-skiva som man kunde installera något skit för nvidia, undrar om man behöver installera CD:en eller inte? (obs denna fråga kan nog bara svaras på om man har likadan skärm)
Citera
2010-12-03, 22:00
Medlem
HDMI ska klara av runt 340MHz om jag inte missminner mig. DVI är samma sak som HDMI fast den stödjer högre upplösningar än HDMI fast du förlorar ljud (så separat ljudkabel behövs om man t.ex. kopplar datorn till TV:n eller liknande). Så DVI kan ge (tekniskt sätt) bättre bild men man märker ingen skillnad mellan DVI och HDMI vid HD-upplösning (1920x1080).

Mini-HDMI ger exakt lika bra bild som vanlig HDMI då båda klarar 1920x1080, annars skulle det inte vara en HDMI-standard. Finns kablar som har Mini-HDMI i ena änden och vanlig HDMI i andra (finns även adaptrar). Ingen skillnad mellan DVI.

Det du ska tänka på är kvalitén på kabeln. Det är väldigt stor skillnad på en kabel för 100kr och en för 700kr. Oftast är en riktigt bra DVI-kabel lite billigare än motsvarande HDMI-kabel men som sagt, ljudet måste köras separat (om du har ett högtalarsystem så gör du antagligen det i alla fall då ljudet som är inbyggt i många skärmar är uruselt).

CD-skivan innehåller antagligen ett program för att spela upp 3d-material (film+spel). Så länge du inte har 3d-glasögon behöver du nog inte programmet.
Citera
2010-12-04, 10:23
Medlem
superpingvin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
HDMI ska klara av runt 340MHz om jag inte missminner mig. DVI är samma sak som HDMI fast den stödjer högre upplösningar än HDMI fast du förlorar ljud (så separat ljudkabel behövs om man t.ex. kopplar datorn till TV:n eller liknande). Så DVI kan ge (tekniskt sätt) bättre bild men man märker ingen skillnad mellan DVI och HDMI vid HD-upplösning (1920x1080).

Mini-HDMI ger exakt lika bra bild som vanlig HDMI då båda klarar 1920x1080, annars skulle det inte vara en HDMI-standard. Finns kablar som har Mini-HDMI i ena änden och vanlig HDMI i andra (finns även adaptrar). Ingen skillnad mellan DVI.

Det du ska tänka på är kvalitén på kabeln. Det är väldigt stor skillnad på en kabel för 100kr och en för 700kr. Oftast är en riktigt bra DVI-kabel lite billigare än motsvarande HDMI-kabel men som sagt, ljudet måste köras separat (om du har ett högtalarsystem så gör du antagligen det i alla fall då ljudet som är inbyggt i många skärmar är uruselt).

CD-skivan innehåller antagligen ett program för att spela upp 3d-material (film+spel). Så länge du inte har 3d-glasögon behöver du nog inte programmet.

Tack, men jag har skärmen inkopplad till datorn och änvänder DVI-kabeln som hängde med. Och sitter med hörlurar och ett par creative G500w behöver väl inget separat ljudkabel för det eller?
Citera
2010-12-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superpingvin1
Tack, men jag har skärmen inkopplad till datorn och änvänder DVI-kabeln som hängde med. Och sitter med hörlurar och ett par creative G500w behöver väl inget separat ljudkabel för det eller?

Nej.
Citera
2010-12-04, 11:20
Medlem
fiskmasen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon

FEL! Man märker ingen stor skillnad på dyra och billiga kablar. De gjorde ett test på idg och de kunde se jätteliten skillnad när de var 1cm ifrån en 42" TV. Men du kanske sitter så nära? Däremot kan man se skillnad på dyra och billiga adaptrar. Billiga adaptrar kan ghosta. Dvs att du ser en exakt likadan bild någon cm till höger om den riktiga bilden, fast denna bilden är genomskinlig (spöke).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in