2010-12-06, 22:46
Medlem
vet hur man kommer in i ett par vapen förråd osedd
Citera
2010-12-06, 22:49
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av three4five
vet hur man kommer in i ett par vapen förråd osedd

Alla som gått vakten vet det
Citera
2010-12-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Det ingår i skyddsvaktsutbildningen att bli införstådd med vad tystnadsplikt innebär. (Minns ej om man skriver under något) Detta förutsätter ju dock att DaEzz utsågs till skyddsvakt när han löste uppgiften. Har du gjort värnplikt borde du veta vilka skyldigheter du har vad gäller tystnadsplikt. Sen kan man fråga sig om ett brutet landningsställ verkligen har betydelse för rikets försvar, om inte omfattas det inte av sekretess...

Skyddslag (2010:305)

29 § Den som är eller har varit skyddsvakt får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på grund av ett uppdrag enligt denna lag fått veta om en enskilds personliga förhållanden eller förhållanden av betydelse för totalförsvaret eller annars för Sveriges säkerhet.
I det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)

15 Kap Försvarssekretess

2 § Sekretess gäller för uppgift som rör verksamhet för att försvara landet eller planläggning eller annan förberedelse av sådan verksamhet eller som i övrigt rör totalförsvaret, om det kan antas att det skadar landets försvar eller på annat sätt vållar fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs. I mål eller ärende enligt särskild lag om försvarsuppfinningar gäller dock sekretess för uppgift om sådana uppfinningar enligt föreskrifter i den lagen.
För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst fyrtio år. Om det finns särskilda skäl, får dock regeringen meddela föreskrifter om att sekretessen ska gälla under längre tid.

Tystnadsplikt och sekretess är olika saker, men om man omfattas av den så vet man om det och risken är rätt liten att man får tillgång till den typen av uppgifter utan att ha en skyddsklassad anställning.

Eh, ja jag har gjort värnplikten men det var nog innan ni var födda skulle jag tro...
Citera
2010-12-06, 23:55
Medlem
Extranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Det har inget med saken att göra. Haverikommissionen utreder även tillbud och inte bara haverier.

Från deras hemsida som svar på FAQ när utreder vi?

Ett tillbud till en olycka ska undersökas om
det har inneburit allvarlig fara för en olycka,
det tyder på väsentliga fel hos luftfartyget, eller
det tyder på andra väsentliga brister i säkerhetshänseende.

Det innebär att en 39 som kanat av banan i Vidsel och kvaddats med 99% sannolikhet skulle ha utretts av SHK eftersom det är otroligt att inte något av de tre kategorierna eventuellt skulle ha uppfyllts. Det räcker med en misstanke för att en undersökning ska inledas.

Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Ett haveri kan kortfattat beskrivas som en händelse med ett luftfartyg då en person eller luftfartyget skadas, eller då tredje man, d.v.s. någon på marken, skadas. Luftfartyget ska ha använts i avsikt att flyga. Den fullständiga definitionen är lång och återfinns i Rådets direktiv 94/56/EG, välj länk i högermenyn.
Där står i klarspråk att om luftfartyget skadas så klassas det som ett haveri. MEN luftfartyget ska ha används i avsikt att flyga. Om de t.ex. endast skulle genomföra motoruppkörning/taxa på basen, så BEHÖVER inte en haveriutredning göras, men det är mycket möjligt att man ändå skulle göra det.

Finns t.ex. ingen rapport på 39an som slog runt på Kallax under motorkörning eftersom det inte varit för avsikt att flyga.

Jag tycker det låter mycket otroligt att något sådant skulle ha hänt, men möjligheten finns att det inte utretts.
Citera
2010-12-06, 23:58
Medlem
Nej, det har inte hänt.
Citera
2010-12-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extrans
Finns t.ex. ingen rapport på 39an som slog runt på Kallax under motorkörning eftersom det inte varit för avsikt att flyga.

Jag tycker det låter mycket otroligt att något sådant skulle ha hänt, men möjligheten finns att det inte utretts.

Det finns en rapport från SHK ang Kallax incidenten där man överför vidare utredning på flottilj.

Man var alltså på plats men bedömde att det inte var en fråga SHK att
utreda eftersom det varett uppenbart fel av servicpersonal samt brist i startrutin.
Citera
2010-12-07, 20:13
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Viggen och SK-60 vet jag hur de ser ut, har ärligt talat inte spekulerat över Draken/Lansen det fanns väl inte ens några operativa ex kvar inom FM 1994?
Draken utgick 1999 länk
Lansen utgick 1978("aktiv" tjänst) och 1997(målbogserare) länk

Så det kan vara möjligt...
Citera
2010-12-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vilken "tystnadsplikt"?

Jag skulle tro att ingen här har skrivit på något om tystnadsplikt. Dessutom handlar det inte om några samhällsomstörtande hemligheter... och det mesta är ju dravel så åt dem hållas.

Kan lova dig att nästan alla om inte alla på brädan som gjort lumpen skrivit på tystnadsplikts avtal i samband med inryck och olika säk klassningar. Skrev själv på 3 olika som var övergripande och innefattade alla saker som kunde anses känsliga för Sverige.
Citera
2010-12-07, 21:35
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Draken utgick 1999 länk
Lansen utgick 1978("aktiv" tjänst) och 1997(målbogserare) länk

Så det kan vara möjligt...
Lansen flyger fortfarande som mätflygplan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...icle269779.ece
Citera
2010-12-07, 21:37
Medlem
Shifty2k5s avatar
Jag vet vad som egentligen sker i byggnad C i Hästvedaberget.

Och det är ingen dålig verksamhet. Tror nog de flesta hade lyft på ögonbrynen ifall de visste sanningen...
Citera
2010-12-08, 01:03
Medlem
Imirons avatar
Jag känner igen DaEzz avatar och får inte några troll-associationer. Jag ser inte poängen med att ljuga i fallet.

Hur går det till när haverikommissionen underrättas och tillsätts? Vore det möjligt att helt enkelt skita i att underrätta dem?
Citera
2010-12-08, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag känner igen DaEzz avatar och får inte några troll-associationer. Jag ser inte poängen med att ljuga i fallet.

Hur går det till när haverikommissionen underrättas och tillsätts? Vore det möjligt att helt enkelt skita i att underrätta dem?

Inte en chans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in