Griskind är en styckningsdetalj jag länge varit sugen på att testa och idag hittade jag färska putsade kinder för 99:-/kg, men frågan är vad ska jag göra med dom?
Min spontana tanke är att bräsera i rödvin med lite timjan, lök och kanske en morot för att sen servera med kokt potatis.
Men jag har en känsla av DePaul har ett ess eller två i rockärmen.
Griskind är en styckningsdetalj jag länge varit sugen på att testa och idag hittade jag färska putsade kinder för 99:-/kg, men frågan är vad ska jag göra med dom?
Min spontana tanke är att bräsera i rödvin med lite timjan, lök och kanske en morot för att sen servera med kokt potatis.
Men jag har en känsla av DePaul har ett ess eller två i rockärmen.
Confiterad griskind är en delikatess. "torr rimma" hela kinden i någon timme sedan ner i ett oljebad (eller om du får tag i ank/gås fett, borde fungera med ister också.) med en massa färska örter (timjan, salvia och rosmarin) vitlök, lagerblad, peppar och lite chili, som håller runt 76 grader i minst 7 timmar.
Resultatet blir magiskt !
confitera och brässera är de bästa alternativen. ta även en funderare över tillbehören så att hela smakpaletten hamnar på tallriken; sött, salt, surt, beskt, fett..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!