2004-07-16, 12:10
Medlem
Jag skulle formatera min data häromdagen, jag har en hårdisk på 40 gig som följde med min dell data sen har jag köpt en 120 gigs....

När jag skulle installera om windows så stog det att det var fel på 40 gigs disken att det inte gick att installera windows på den, så då bytte jag så den skulle installera på den stora disken men verkar som den automatiskt väljer hårdisk 1... oavsett vad jag väljer!... så då tog jag isär datan och bytte sladdarna så att den stora disken skulle bli hårdisk 1.. men nu när jag ska installera står det att den inte hittar någon hårdisk??...

Har hört att detta är vanligt problem men vad gör man åt det?
Citera
2004-07-16, 12:13
Medlem
Har du "Master och Slave" pluppen rätt inställd?
Citera
2004-07-16, 12:40
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivaspace
Jag skulle formatera min data häromdagen, jag har en hårdisk på 40 gig som följde med min dell data sen har jag köpt en 120 gigs....

När jag skulle installera om windows så stog det att det var fel på 40 gigs disken att det inte gick att installera windows på den, så då bytte jag så den skulle installera på den stora disken men verkar som den automatiskt väljer hårdisk 1... oavsett vad jag väljer!... så då tog jag isär datan och bytte sladdarna så att den stora disken skulle bli hårdisk 1.. men nu när jag ska installera står det att den inte hittar någon hårdisk??...

Har hört att detta är vanligt problem men vad gör man åt det?
Kolla i BIOS att den hittas som master.
Citera
2004-07-16, 13:31
Medlem
merras avatar
Brukar stå på en liten kliserlapp på hårddisken hur jumprarna(plupparna) ska stå. Man ändrar dem för att bestämma om hårddisken är master(den disk där operativsystem installeras) eller slave.

Antagligen så är inte din 40Gb-disk Master, eller så är 120Gb-disken inställd på Master likaså och det blir någon konflikt. Pröva iaf att ändra jumprarna på 120Gb-disken till slave och installera sedan Windows på din 40Gb-disk.
Citera
2004-07-16, 13:42
Bannlyst
jag kör mitt linux på min slave disk och de går riktigt fint. men windows e ju....
Citera
2004-07-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wicla
Har du "Master och Slave" pluppen rätt inställd?

ahh det där hade jag helt glömt av!... tog bort den vita pluppen på 140 gigarn och vips så funka det, stort tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in