• 1
  • 2
2010-12-03, 07:23
Medlem
Nu är jag ingen kleptoman men jag tänker mest på uteliggare samt yrkeskriminella;

Varför finns inte mer enkel stöld?

exempelvis;

I lokala köpcentret har teknikmagasinet varor i en korg utanför butiken där du lätt kan plocka på dig varor. Detsamma med akademibokhandeln.

Ute i trädgårdar och på altaner finns flertalet fräscha utemöbler och grillar.

Brevlådor och annat metallskrot som finns lättillgängligt.

Parkbänkar.

Finns ju flera människor som är lätt skrupelfria som nog utan problem plankar SL & SJ osv. Varför stjäls det inte mer i Sverige 2010?

En annan fråga; såna övervakningskameror kan man sno dom och använda dom som egna filmkameror eller nått?
Citera
2010-12-03, 07:26
Medlem
epost72s avatar
Övrigt-►Brott och brottsbekämpning
/Mod
Citera
2010-12-03, 07:36
Bannlyst
För att man kanske inte vill skita ner sig för småmynt. Jag vill inte det i alla fall.

Fast ser jag en väktarbil med en dörr öppen och en stor säck med pengar i den, tvekar jag inte tror jag. Den dan det händer får vi ser hur stor moral jag kan uppbringa.
Citera
2010-12-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
För att man kanske inte vill skita ner sig för småmynt. Jag vill inte det i alla fall.
Varför gör man då sig besväret att planka osv då?
Citera
2010-12-03, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Varför gör man då sig besväret att planka osv då?

För att man är packad/tillfälligt sinnesförvirrad/grupptryck?
Citera
2010-12-03, 08:41
Medlem
spajzmejs avatar
Jag tror inte uteliggare behöver sno böcker eller brevlådor. Jag tror att de är mer intresserade av att hitta mat för dagen.
Citera
2010-12-03, 09:00
Medlem
Majoriteten går aldrig över den gränsen, att hejdlöst stjäla av andra.
Det har främst med principer och moral att göra, inga konstigheter.
Citera
2010-12-03, 10:55
Medlem
Wazupfbs avatar
"på den gamla goda tiden" så hade jag inga som helst problem att sno alldagliga saker.
Det hände mer en en gång att dhl,posten,ica,systembolaget osv förlora saker dom hade framme på lastkajer obevakat.

Men det känns liksom som att det inte är roligt längre.
Sno små saker är för omogna människor helt enkelt.

Låt skiten vara och råna en bank istället!
Citera
2010-12-03, 11:58
Medlem
DigitalCucumbers avatar
Moraliska anledningar ?
Vill inte riskera en anmälning eller liknande för smått skit?
Citera
2010-12-03, 15:51
Medlem
eXtremos avatar
Kanske för att det andra människors egendom?
Citera
2010-12-03, 18:06
Medlem
Jthunderas avatar
En yrkeskriminell som snattar på Akademibokhandeln? Han borde få sparken direkt!

Uteliggare är som du har märkt inte så välkomna i affärer. De brukar inte betala. Det är därför de står utanför och tigger.

Personer som ser vanliga kan man knappast porta så därför får man leva med lite tjuvar.
Citera
2010-12-03, 21:51
Medlem
surfacings avatar
Det är inte så komplicerat. Mänskligheten har en väldigt lång historia med olika typer av bajsmoral bakom sig, till exempel religion som både varit och fortfarande är kraftigt inarbetat. Hur som helst så anses det fult att stjäla enligt dem flesta ideal och tydligen är det ingenting som försvinner på en dag eller någonting majoriteten är förmögna att tänka bortom. Sedan finns det givetvis ett visst spann, även hos "kriminella", beroende på individers intelligens. Typ, "är det särskilt givande att råna en korvkiosk med automatgevär"?
Senast redigerad av surfacing 2010-12-03 kl. 22:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in