Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-03, 00:20
  #1
Medlem
Zukvalj2s avatar
Som topic lyder; Hur ska man gå tillväga om man vill träna upp sin skottförmåga balanserat med en god precision? Nu snackar jag om att vara kapabel till att skjuta in bollen i mål med ett väldigt tryck, låt oss säga skott på över 100 km/h.

Som sagt hur ska man träna upp den här förmågan? Är det bara då och ta en boll och börja träna i åratal? Vad sägs om gymmet? Bencurls och benpress låter inte så pjåkigt kombinerat med att träna på skotten. Eller så kanske det är mer i tekniken i sig som ligger i fokus? Jag själv, personligen kan knappt skjuta iväg den till halva plan via en inspark. Medan t ex målvaktsproffs kan skjuta iväg den från mål till mål (dock inte som ett skott på mål utan inspark) Jag är ju självklart inget proffs och har heller inte för den delen tränat fotboll i mitt liv.

Diskutera hur den optimala träningen skulle se ut, kom med idéer och förslag på övningar som man kan göra.
Citera
2010-12-03, 00:24
  #2
Medlem
det har inte mycket med kraft att göra.. allt handlar om teknik. t.ex har inte david beckham några imponerande lår/vader men nog fan kan han slå en perfekt krossboll över hela planen, pga hans utmärkta teknik. det handlar om pendlingen och tillslaget på bollen. har själv spelat fotboll och hade ett väldigt bra tillslag, kunde slå krossbollar över hela planen vid 16 års ålder. bara att träna in pendeln och tillslaget. studera stjärnorna
Citera
2010-12-03, 00:26
  #3
Medlem
MrHasselhoffs avatar
Tips på övningar har jag tyvärr inga.
Däremot kan jag säga att det handlar till väldigt, väldigt stor del om teknik.
Jag själv är ganska klen när det gäller benmuskler men har en helt okej bollträff och tack vare den klarar jag utan problem att komma över 100 km/h.
Alltså; Teknik, teknik, teknik.
Citera
2010-12-03, 00:26
  #4
Medlem
Viktigt att du får in rätt teknik innan du börjar satsa på kraft. Träna skott tills du kan skjuta raka skott som inte skruvar sig, givetvis med vristen. Sedermera kan du träna upp kraften

Tekniken är viktigast.
Citera
2010-12-03, 00:26
  #5
Medlem
Kör benkpres som fan
sen de bara sparka som fan
Citera
2010-12-03, 00:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisspong
Kör benkpres som fan
sen de bara sparka som fan


haha detta som gäller för det finska landslaget i fotboll kanske
Citera
2010-12-03, 00:30
  #7
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitebread
det har inte mycket med kraft att göra.. allt handlar om teknik. t.ex har inte david beckham några imponerande lår/vader men nog fan kan han slå en perfekt krossboll över hela planen, pga hans utmärkta teknik. det handlar om pendlingen och tillslaget på bollen. har själv spelat fotboll och hade ett väldigt bra tillslag, kunde slå krossbollar över hela planen vid 16 års ålder. bara att träna in pendeln och tillslaget. studera stjärnorna

Mjo jag har märkt att det har mycket med tekniken att göra. Men en krossboll är inte detsamma som att avfyra den á la Hugo Almeida eller Clarence Seedorf. Jag syftade mer på att träna upp styrkan på skotten. Trycket. Eftersom att jag inte är insatt, vad menar du med pendlingen och tillslaget på bollen?
Citera
2010-12-03, 00:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHasselhoff
Tips på övningar har jag tyvärr inga.
Däremot kan jag säga att det handlar till väldigt, väldigt stor del om teknik.
Jag själv är ganska klen när det gäller benmuskler men har en helt okej bollträff och tack vare den klarar jag utan problem att komma över 100 km/h.
Alltså; Teknik, teknik, teknik.

Imponerande av dig att du kan komma över 100 km/h, och detta utan problem!

Speciellt när världsrekordet, iaf år 2007, var 129 km/h.

http://www.guinnessworldrecords.com/...10/071030.aspx
Citera
2010-12-03, 00:33
  #9
Medlem
bajskorven3s avatar
Har aldrig skjutit speciellt hårt tills så en dag så märkte jag att ju längre bak jag drar benet ju hårdare kraft fick jag. Kanske känns givet och logiskt för vissa men själv har jag aldrig tänkt på det innan och det har blivit ganska mycket skillnad för mig.

Från en sport till en annan så spelar jag pingis. För att få en hårdare loop där är det viktigt att använda underarmen i swingen och inte låsa fast den tillsammans med resten av armen. Det borde vara likadant i fotboll. Att vara flexibel och kunna hantera underbenet kanske resulterar i högre ax (stavning?)?
Citera
2010-12-03, 00:34
  #10
Medlem
bajskorven3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consixx
Imponerande av dig att du kan komma över 100 km/h, och detta utan problem!

Speciellt när världsrekordet, iaf år 2007, var 129 km/h.

http://www.guinnessworldrecords.com/...10/071030.aspx

Det här med att sitta bakom skärmen vet du.
Citera
2010-12-03, 00:35
  #11
Medlem
Zukvalj2s avatar
Mina skott är för övrigt ganska raka och oftast är de nära marknivå.

Jag träffar bollen någonstans ungefär här;

http://img269.imageshack.us/img269/4...ery03370x4.jpg

För er som är väldigt insatta var skulle det vara rekommenderat att träffa bollen för att få in ett hårt skott? Helst om någon ritar ut. Kanske hade varit bättre om jag hade tagit en fotbollsko istället men aja.
Citera
2010-12-03, 00:37
  #12
Medlem
Trapeds avatar
Har just med teknik och göra och inte styrka, svårt och förklara men böj dig mer framåt när du skjuter,
http://www.youtube.com/watch?v=dZM9OFVpqC4 2:19 och målet efter ser man ganska bra, kross bollar är ju en annan sak
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback