2010-12-02, 23:36
Medlem
http://psykiatrin.blogg.se/
http://www.1500marschaller.se/

Istället för att tända en marschall vid närmasta postlåda tänkte jag att vi som bor i Göteborgsområdet kan träffas vid Kungsportsplatsen 22.00 på söndag (5/12) och tända marschaller för en nollvision i självmordsstatistiken. För att hedra de som redan har tagit sitt liv och för att uppmärksamma den psykiska ohälsan och samtidigt jobba för att förhindra så många självmord som bara är möjligt.
Citera
2010-12-02, 23:55
Medlem
Hedra folk som tagit sitt liv? För att dom försökt stå emot kampen, fast dom inte klarat det?

Att hedra folk som tagit självmord är ju positivt, tänk på alla ensamvargar/mobbade som får reda på att dom kommer bli hedrade. Låter som en jättebra ide (bara en tanke)
Eller ni tar bara sats mot ett ännu högre resultat till nästa år?

Tycker man kan hedra trafikoffren som skrivs på bloggen. Tänder gärna flera ljus där.
Sen är det ju klart, tänd ett ljus för folket som inte fått någon hjälp!
Senast redigerad av ziboez 2010-12-02 kl. 23:58.
Citera
2010-12-02, 23:58
Medlem
Lite klumpigt formulerat antar jag. Meningen är ju att vi ska arbeta mot en nollvision, alltså att ingen ska behöva ta sitt liv. Med hedra menade jag att vi ska tänka på dem som trots allt tagit sitt liv. Jag tycker att det är onödigt och synd att människor pga psykisk ohälsa ska behöva gå så långt.
Citera
2010-12-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsapa
Lite klumpigt formulerat antar jag. Meningen är ju att vi ska arbeta mot en nollvision, alltså att ingen ska behöva ta sitt liv. Med hedra menade jag att vi ska tänka på dem som trots allt tagit sitt liv. Jag tycker att det är onödigt och synd att människor pga psykisk ohälsa ska behöva gå så långt.

Om vi tar killen på FB som hängde sig live framför ett hundratal människor. Videon spreds till över tusentals personer. På hans tråd dök det upp en fråga senare ( antagligen av mod )

Vila i frid ( x )
Den feges utväg ( x )

Jag tror man har en annan syn på saken om man är anhörig till någon person som har tagit självmord. Men det är förjävligt att det händer i dagens samhälle, det är ju sant. Man kan ju tycka att det är nog nu! Fortfarande för lite civil kourage eller vad det heter..
Citera
2010-12-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziboez
Om vi tar killen på FB som hängde sig live framför ett hundratal människor. Videon spreds till över tusentals personer. På hans tråd dök det upp en fråga senare ( antagligen av mod )

Vila i frid ( x )
Den feges utväg ( x )

Jag tror man har en annan syn på saken om man är anhörig till någon person som har tagit självmord. Men det är förjävligt att det händer i dagens samhälle, det är ju sant. Man kan ju tycka att det är nog nu! Fortfarande för lite civil kourage eller vad det heter..

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt, men jag håller med om att det är nog nu!
Citera
2010-12-03, 00:07
Medlem
vi kan inte vänta!
Citera
2010-12-03, 15:06
Medlem
Jag ser ingen anledning att ställa upp på manifestationer som denna. Vi har "bara" 1500 per år som tar sina liv. Jag lägger hellre energi på att få ner antalet barn som dör varje minut.
Citera
2010-12-04, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Jag ser ingen anledning att ställa upp på manifestationer som denna. Vi har "bara" 1500 per år som tar sina liv. Jag lägger hellre energi på att få ner antalet barn som dör varje minut.

Själv tycker jag att 1500 liv är en ganska hög siffra. I trafiken dör 350 personer varje år, men där har vi en nollvision. Varför kan vi då inte sikta på att förbättra vården för psykiskt sjuka? Det finns mycket att förbättra och därmed också många liv att rädda. Med det inte sagt att vi inte ska lägga resurser på barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in