2010-12-02, 18:49
Medlem
Grårävs avatar
Familjebostäder meddelar mig att man inför hyresgäststyrt underhåll vilket kommer innebära en hyreshöjning på 19,50:- / KVADRATMETER???!!
Är det här ens i det närmaste rimligt ? För mig blir det en hyreshöjning på nästan 24%.
Citera
2010-12-02, 18:53
Medlem
Hur är det möjligt?! Jag har aldrig fått hyreshöjningar med mer än 2%
Citera
2010-12-02, 18:59
Medlem
Grårävs avatar
Ovanpå det kommer årlig hyreshöjning och höjd hyra efter stambyte. Allt till januarihyran 2011. Tack familjebostäder - det var en julklapp jag kunde klarat mej utan.

Kvarstår att utreda om de 19,50:- per kvadratmeter är ett tryckfel eller om det faktiskt kan stämma.
För den summan kan jag byta kyl, frys och spis varje år!
Citera
2010-12-02, 19:15
Medlem
negerbarns avatar
Det gäller inte BARA januarihyran då? Eller bara följande år?

Nä, det låter väldigt suspekt. Har tryckfelsnisse måntrå satt fel på 19,50:- när de ska vara 1,95:-? Då hamnar höjningen på 2,4% + 2% = 4,4% vilket är helt rimligt.

Ring och hör med dem de första du gör imorgon. Eller ring Sverker Olofsson.
Citera
2010-12-02, 19:35
Medlem
Grårävs avatar
Hyreshöjningen var, efter att chocken lagt sig och jag åter kunde tänka och läsa klart, inte per månad utan år. Vilket ger en betydligt rimligare siffra
Lustigt hur jag först läste texten, drog fel slutsats och sedan fortsatte läsa samma sak trots att jag läste om det flera gånger och det hela tiden stog där i klartext.

Nåja, nu kan jag sova inatt

Lås tråd?

*tar på dumstruten*
Citera
2010-12-02, 19:40
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Hyreshöjningen var, efter att chocken lagt sig och jag åter kunde tänka och läsa klart, inte per månad utan år. Vilket ger en betydligt rimligare siffra
Lustigt hur jag först läste texten, drog fel slutsats och sedan fortsatte läsa samma sak trots att jag läste om det flera gånger och det hela tiden stog där i klartext.

Nåja, nu kan jag sova inatt

Lås tråd?

*tar på dumstruten*

Så bra att det inte var som du förfarade då, detta innebär ju en ökning på 2% exakt nu då. OM jag inte räknar fel.
Citera
2010-12-02, 23:04
Medlem
Det låter billigt för stambyte. Det kostar väldigt mycket.
Citera
2010-12-03, 05:26
Medlem
Grårävs avatar
Höjningen gäller bara det nyinförda sk. hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet, HLU.
Stambytet kommer till utöver det, likaså årlig hyreshöjning. Så visst kommer det bli bra mycket högre hyra men inga astronomiska fantasibelopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in