• 2
  • 3
2010-12-05, 12:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det finns folk som säger att grillade kaniner, ormar, spindlar och andra insekter smakar ungefär som kyckling. Det får mig att tro att det som är mest ansvarig för smaken är kryddorna.
Vet inte vad du försöker trolla fram, men såklart det finns olika köttslag som smakar liknande.
Sen eftersom jag inte äter köttet rått så blir en sådant påstående helt meningslöst.
Citera
2010-12-05, 12:26
Medlem
Formsvackas avatar
Så lamm och nöttkött smakar likadant? Knappast
Citera
2010-12-05, 15:02
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derox
Om din familj inte känner skillnad på fläsk/kyckling och quorn tycker jag inte de har speciellt bra smaksinne.

Kan ju så vara - men - vad jag menar är att kryddning (smakbärare) gör allt för anrättningen. OK, man kan inte göra kalops av kyckling eller fläsk (?) men jag tror att som exempel nötköttet tar till sig olika smaker och i förening med kryddor, fett + kött så uppstår vissa smaker som vi identifierar som kalops. Man kanske skulle testa att göra kalops på kycklingfilé... Lite lagerblad, kryddpeppar osv...

Quorn är förresten gott och neutralt i smaken och det är därför som man använder det istället för kyckling och fläsk men sedan har vi ju det där med strukturen och det är där de olika köttsorterna v/s quorn, skiljer sig och själva tuggupplevelsen måste vara en väsentlig del av smakupplevelsen. Annars är quorn gott, pröva själv.
Citera
2010-12-05, 17:21
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Kan ju så vara - men - vad jag menar är att kryddning (smakbärare) gör allt för anrättningen. OK, man kan inte göra kalops av kyckling eller fläsk (?) men jag tror att som exempel nötköttet tar till sig olika smaker och i förening med kryddor, fett + kött så uppstår vissa smaker som vi identifierar som kalops. Man kanske skulle testa att göra kalops på kycklingfilé... Lite lagerblad, kryddpeppar osv...

Quorn är förresten gott och neutralt i smaken och det är därför som man använder det istället för kyckling och fläsk men sedan har vi ju det där med strukturen och det är där de olika köttsorterna v/s quorn, skiljer sig och själva tuggupplevelsen måste vara en väsentlig del av smakupplevelsen. Annars är quorn gott, pröva själv.

Precis som du skriver så är det ju snarare quorn som är smaklöst. Det är ju som tofu. Helt smaklöst med köttig textur
Citera
2010-12-06, 09:54
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Precis som du skriver så är det ju snarare quorn som är smaklöst. Det är ju som tofu. Helt smaklöst med köttig textur

Jomenvisst, quorn är smaklöst men precis som tofu så tar det upp andra smaker. Jag menar att det är samma sak med kött. Om man kokar en köttbit utan salt och kryddor, vad skulle det smaka? Jag tänker inte testa för jag är säker på att det inte blir gott.
Citera
2010-12-06, 10:46
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Jomenvisst, quorn är smaklöst men precis som tofu så tar det upp andra smaker. Jag menar att det är samma sak med kött. Om man kokar en köttbit utan salt och kryddor, vad skulle det smaka? Jag tänker inte testa för jag är säker på att det inte blir gott.

Jag vågar påstå att olika styckningsdetaljer från samma djur smakar till och med olika. För inte så länge sedan gjorde jag ett test där jag malde köttfärs från olika styckningsdetaljer av nöt och det var markant skillnad i både smak och konsistens. Färsen stektes och saltades lätt, ingen annan kryddning. gott var det också. Så med all respekt vill jag nog påstå att både du och trådstartaren har fel
Citera
2010-12-06, 11:26
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Jag vågar påstå att olika styckningsdetaljer från samma djur smakar till och med olika. För inte så länge sedan gjorde jag ett test där jag malde köttfärs från olika styckningsdetaljer av nöt och det var markant skillnad i både smak och konsistens. Färsen stektes och saltades lätt, ingen annan kryddning. gott var det också. Så med all respekt vill jag nog påstå att både du och trådstartaren har fel

Håller med. Kött smakar absolut något - och olika - beroende på köttslag även fast det inte är kryddat överhuvudtaget.

Den mest markanta skillnaden är ju t.ex. skillnaden mellan lamm och nötkött! Enorm skillnad.
Citera
2010-12-06, 14:41
Medlem
Lamm, gris och hund har en viss smak har jag märkt, men tycker kött blir bäst med salt o peppar, självklart stekt i animaliskt fett .. nöt däremot smakar i regel bara blod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in