• 1
  • 2
2010-12-02, 17:27
Medlem
Jag har funderat på detta ett antal gånger och tänkt att kött, oavsett från vilket djur, inte har någon egentlig smak utan det är i bästa fall konsistensen som skiljer kött från ett djur och kött från ett annat. Är det inte kryddorna och tillagningssättet i kombination med varierande konsistens som skänker köttet dess unika känsla? Men skulle man tillaga säg kycklingkött och griskött på exakt samma vis utan kryddor kan man då känna skillnad? Om kycklingköttet och grisköttet skulle vara råa, skulle de då smaka likadana? Vad tror ni?
Citera
2010-12-02, 17:28
Bannlyst
ös på me grillkrydda bara... en burk minst så löser det sig nog
Citera
2010-12-02, 17:29
Medlem
C8H11Ns avatar
Jag känner skillnad. Tänk fisk/kyckling jämfört med oxe/lamm.
Citera
2010-12-02, 17:31
Medlem
Allt kött smakar ju otroligt olika, t.o.m. från samma djur smakar olika delar olika.
Citera
2010-12-02, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Jag kan inte hålla med i påståendet att kött inte smakar något om det är tillagat efter konstens alla regler.

~Paul~
Citera
2010-12-02, 17:38
Medlem
Självklart smaker kött olika när man tillagar det. Jag tror inte ni förstår riktigt min fråga. Själva köttet smakar ingenting, framförallt när det är rått. Det är kryddorna som sätter smaken vill jag påstå.

Om en person skulle vara blind och få smaka på rått kycklingkött och rått kokött. Tror ni att den blinde personen skulle kunna känna en skillnad? Jag tror inte det.
Citera
2010-12-02, 17:41
Medlem
Cantorass avatar
Testa t ex bäver, vildgås, getabock eller galt så kommer du att upptäcka att det finns kött som har smak så att det räcker och blir över.
Citera
2010-12-02, 17:41
Medlem
anna71s avatar
jag tycker definitivt att kött och kött har olika smak. sen framhäver olika kryddor säkert smakerna ännu mer.
Citera
2010-12-02, 17:45
Medlem
nanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Självklart smaker kött olika när man tillagar det. Jag tror inte ni förstår riktigt min fråga. Själva köttet smakar ingenting, framförallt när det är rått. Det är kryddorna som sätter smaken vill jag påstå.

Om en person skulle vara blind och få smaka på rått kycklingkött och rått kokött. Tror ni att den blinde personen skulle kunna känna en skillnad? Jag tror inte det.
Jag tror det. Speciellt nötkött tycker jag har en väldigt speciell smak, griskött anser jag har en mer neutral smak och har enligt mig ett större användningsområde. Doften är också väldigt olika. Jag packar mest ner nöt, gris och älgkött i frysen och nötköttet är det som doftar mest.
Citera
2010-12-02, 17:45
Medlem
nanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Testa t ex bäver, vildgås, getabock eller galt så kommer du att upptäcka att det finns kött som har smak så att det räcker och blir över.
Usch ja, galtsmak är inget vidare.
Citera
2010-12-02, 17:46
Medlem
Fjoddes avatar
Olika kött smakar klart olika, annars hade man kunnat käka kyckling till allt.
Stek upp en bit biff och en bit kyckling samtidigt och smaka så känner du säkert skillnad.
Citera
2010-12-02, 17:47
Medlem
soers avatar
Vad tycker du om vilt då? Ren, älg, rådjur osv. Ingen smak där heller?

Jag håller inte alls med dig, för övrigt. Visst, genomstekt (förstört) kött smakar ju inte så mycket men om det är bra tillagat så borde man nog känna skillnad på nöt och fläsk, även vad gäller smak. Det tycker jag allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in