2010-12-02, 17:14
Medlem
spajzmejs avatar
Jag ska börja med att skriva att jag inte är så duktig när det gäller datorer/operativsystem.

Min Fujitsu Siemens Amilo gick sönder för tre månader sedan (laptop). Allt la av men skärmen lyste svart. Jag lämnade in den till min mors jobbarkompis som sysslar med datorer vid sidan om. Han trodde att det var fel på batteriet så vi köpte ett nytt från Danmark.
Sedan visade det sig även att en av mina recovery discs (1an) tydligen hade "bränt fast och gått sönder" så nu gick det inte att lägga in Windows Vista. Han sa då att han istället kan lägga in Linux på den eftersom det absolut INTE gick att få in Vista på något sätt. Vilket jag tycker låter riktigt skumt. Min första tanke var ju att det borde gå att ladda ned på nätet men då påstår han att det bara skulle funka i tre månader innan datorn skulle krasha/gå sönder igen.
Jag kunde visseligen köpa ett nytt "Windows Vista" för fyra tusen, la han till...

Hur som helst så förstår jag inte om det kan gå till såhär? Man måste väl kunna få in Vista på något sätt?
Och nu ska jag då fixa detta själv, sa han. Så ja, hur ska jag gå till väga?
Kom med svar och hjälp mig, tack!
Citera
2010-12-02, 17:50
Medlem
Walkman1337s avatar
Vad menade han med att den "bränt fast"?
Citera
2010-12-02, 18:13
Medlem
spajzmejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Vad menade han med att den "bränt fast"?
Han sa att han hade tryckt i den första recovery discen när datorn väl var trasig (svarta skärmen) och att skivan hade blivit bränd av det. Antagligen så varm att den gick sönder, antar jag.
Citera
2010-12-03, 08:36
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajzmej
Han sa att han hade tryckt i den första recovery discen när datorn väl var trasig (svarta skärmen) och att skivan hade blivit bränd av det. Antagligen så varm att den gick sönder, antar jag.

Ajfan, det lät ju inte så bra. För mig låter dock lite osannolikt att datorn är så varm och fortfarande fungerar :P. Om skivan "bränns" så finns det nog fler grejer i datorn som också skulle brännas.

För att svara på din fråga om det går att installera över Linux med Windows Vista; Ja, det är tekniskt möjligt såklart . Men det är en del steg som måste följas. Det är nog inte så svårt. Hittade en liten guide till detta, dock så gäller den för att ta bort Linux och installera Window XP, men det borde vara sak samma vilken system det gäller.

http://support.microsoft.com/kb/314458

Lycka till .
Citera
2010-12-03, 08:38
Medlem
spajzmejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Ajfan, det lät ju inte så bra. För mig låter dock lite osannolikt att datorn är så varm och fortfarande fungerar :P. Om skivan "bränns" så finns det nog fler grejer i datorn som också skulle brännas.

För att svara på din fråga om det går att installera över Linux med Windows Vista; Ja, det är tekniskt möjligt såklart . Men det är en del steg som måste följas. Det är nog inte så svårt. Hittade en liten guide till detta, dock så gäller den för att ta bort Linux och installera Window XP, men det borde vara sak samma vilken system det gäller.

http://support.microsoft.com/kb/314458

Lycka till .
Åh, det var en bra guide! Tackar. Jag ska sätta igång och pilla med den ikväll tänkte jag.
Citera
2010-12-05, 11:23
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajzmej
Åh, det var en bra guide! Tackar. Jag ska sätta igång och pilla med den ikväll tänkte jag.

Så bra! Fick du det att fungera förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in