2010-12-02, 17:14
Medlem
spajzmejs avatar
Jag ska brja med att skriva att jag inte r s duktig nr det gller datorer/operativsystem.

Min Fujitsu Siemens Amilo gick snder fr tre mnader sedan (laptop). Allt la av men skrmen lyste svart. Jag lmnade in den till min mors jobbarkompis som sysslar med datorer vid sidan om. Han trodde att det var fel p batteriet s vi kpte ett nytt frn Danmark.
Sedan visade det sig ven att en av mina recovery discs (1an) tydligen hade "brnt fast och gtt snder" s nu gick det inte att lgga in Windows Vista. Han sa d att han istllet kan lgga in Linux p den eftersom det absolut INTE gick att f in Vista p ngot stt. Vilket jag tycker lter riktigt skumt. Min frsta tanke var ju att det borde g att ladda ned p ntet men d pstr han att det bara skulle funka i tre mnader innan datorn skulle krasha/g snder igen.
Jag kunde visseligen kpa ett nytt "Windows Vista" fr fyra tusen, la han till...

Hur som helst s frstr jag inte om det kan g till shr? Man mste vl kunna f in Vista p ngot stt?
Och nu ska jag d fixa detta sjlv, sa han. S ja, hur ska jag g till vga?
Kom med svar och hjlp mig, tack!
Citera
2010-12-02, 17:50
Medlem
Walkman1337s avatar
Vad menade han med att den "brnt fast"?
Citera
2010-12-02, 18:13
Medlem
spajzmejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Vad menade han med att den "brnt fast"?
Han sa att han hade tryckt i den frsta recovery discen nr datorn vl var trasig (svarta skrmen) och att skivan hade blivit brnd av det. Antagligen s varm att den gick snder, antar jag.
Citera
2010-12-03, 08:36
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajzmej
Han sa att han hade tryckt i den frsta recovery discen nr datorn vl var trasig (svarta skrmen) och att skivan hade blivit brnd av det. Antagligen s varm att den gick snder, antar jag.

Ajfan, det lt ju inte s bra. Fr mig lter dock lite osannolikt att datorn r s varm och fortfarande fungerar :P. Om skivan "brnns" s finns det nog fler grejer i datorn som ocks skulle brnnas.

Fr att svara p din frga om det gr att installera ver Linux med Windows Vista; Ja, det r tekniskt mjligt sklart . Men det r en del steg som mste fljas. Det r nog inte s svrt. Hittade en liten guide till detta, dock s gller den fr att ta bort Linux och installera Window XP, men det borde vara sak samma vilken system det gller.

http://support.microsoft.com/kb/314458

Lycka till .
Citera
2010-12-03, 08:38
Medlem
spajzmejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Ajfan, det lt ju inte s bra. Fr mig lter dock lite osannolikt att datorn r s varm och fortfarande fungerar :P. Om skivan "brnns" s finns det nog fler grejer i datorn som ocks skulle brnnas.

Fr att svara p din frga om det gr att installera ver Linux med Windows Vista; Ja, det r tekniskt mjligt sklart . Men det r en del steg som mste fljas. Det r nog inte s svrt. Hittade en liten guide till detta, dock s gller den fr att ta bort Linux och installera Window XP, men det borde vara sak samma vilken system det gller.

http://support.microsoft.com/kb/314458

Lycka till .
h, det var en bra guide! Tackar. Jag ska stta igng och pilla med den ikvll tnkte jag.
Citera
2010-12-05, 11:23
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajzmej
h, det var en bra guide! Tackar. Jag ska stta igng och pilla med den ikvll tnkte jag.

S bra! Fick du det att fungera frresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in