Tjuven stal Simon Skedebrants bankkort och vann 33 000 kronor.
Vinsten sattes in på Simons konto - men lyckan blev kortvarig.
- Banken tog pengarna efter ett halvår och sa att de var deras, säger han.
I april blev Simon Skedebrant, 20, i Umeå av med sitt bankkort. Han spärrade det men tjuven hade redan hunnit använda 7 000 kronor.
- Banken sa att de skulle ersätta mig för det.
Några veckor senare ringde Swedbank och sa att de hade satt in 33 000 kronor på Simons konto. Tjuven hade spelat nätpoker för pengarna och Simon fick vinsten minus 7000 kronor. Först blev han glad men började undra om han kunde använda pengarna.
Han skrev ett brev till banken som lovade att återkomma. Men ingen hörde av sig och i augusti drog man plötsligt 33 000 kronor kontot och satte in 7 000 kronor.
Anna Sundblad, presschef på Swedbank, kan inte kommentera enskilda fall.
- Men när det gäller kortbedrägerier har vi skriftliga avtal som ger oss rätt att lyfta pengar utan att först kontakta kunden, säger hon.
Tveksamt agerande
Ulf Rydstedt, jurist på Konsumenternas Bank- och Finansbyrå kallar agerandet tveksamt.
- Pengarna har funnits på kontot länge, jag tycker att kontoinnehavaren ska gå till allmänna reklamations-nämnden, säger han till Västerbottensnytt.
Ingen här inne tror väl på negern, han har dragit en vildis och spelat själv helt enkelt.
Senast redigerad av KuKluxKlan 2010-12-02 kl. 16:45.
Anledning: Red
Så "tjuven" har alltså tagit 7000kr och satt in hos någon nätpokersida, därefter har han vunnit 40000kr och då överfört det tillbaka till Simons konto?
Antingen är jag så trött så jag har missuppfattat allting eller så har vi inte hört hela historien här...
Jag fattar inte vad Simons motiv till att fejka stölden skulle vara.
Förmodligen har han spelat upp 7 lakan och drog en vals om att kortet stulits för att få tillbaka dom.
Sen har han efter det förmodligen lyckats dra in storkovan och satt in det på sitt konto.
Så "tjuven" har alltså tagit 7000kr och satt in hos någon nätpokersida, därefter har han vunnit 40000kr och då överfört det tillbaka till Simons konto?
Antingen är jag så trött så jag har missuppfattat allting eller så har vi inte hört hela historien här...
Jag håller helt med, man önskar att journalisten ahde ställt frågan: "hur fick tjuven ditt bankkontonummer?"
För man kan ju inte göra en insättning på ett kreditkort.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!