Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Om kattungarna var för små när de togs ifrån sin mamma så har de inte lärt sig detta. När min katt fick ungar dröjde det nog till 8-9 veckan innan de ens försökte själva.
Kanske ni kan prova att ta en ljummen fuktig trasa och stryka över dem, försöka efterlikna mammans tvätt av dem och se om de fattar?
De hämtades efter 12 veckor, då skall de väl lärt sig?
Det där med ljummen fuktig trasa var en bra idé, vi ska testa det
Citat:
Ursprungligen postat av 29april2tusen10
Hur gamla är kattungarna?
Snart fyra månader
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Tvätta sig är inget som katter lär sig det är instinktivt. Det tar i regel 10-12 veckor innan de börjar på allvar.
En kattunge som fötts upp med flaska ensam tvättar sig lika bra som en som haft en mamma sina första 12 veckor.
Du sa köpt katterna. Får jag fråga vad för ras det är alternativt vad för blandras, eller är det bondkatter?
En del raser måste rengöras i öron och runt ögon och nos av människor nämligen. Siameser är ett exempel på detta men det finns flera andra som Rexar och Sphynxar med flera.
De togs från mamman nrä de var 12, nu är de snart fyra månader gamla. Då borde de väl ändå lärt sig det? De slickar lite på ena tassen ibland, men tvättar sig inte som katter brukar göra.
Jag är inte säker, någon bondkatt antagligen. Orange-vit-färgade och korthåriga.