2010-12-03, 22:42
Medlem
Hm jag skulle ta ungarna till en veterinär för koll, skitiga öron och ögon låter inte bra.
Kommer dom från en bonnagård/stall någon med katt som springer ut och in så är risken stor dom har skabb och annat.

Fixa de och ev vaccinera, så är väl tipset med en fuktig trasa bra, verkar lite udda att dom inte tvättar sig elelr varandra.
Citera
2010-12-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Är det raskatter? Om inte så undrar jag över de smutsiga öronen som skulle kunna vara skabb.
Det är de inte. Jag har kikat lite på bilder och sökt runt på internet, men de kliar sig aldrig i öronen och jag märker inte några sår eller så.
Det är som små små svarta korn, nästan som riktigt smulig torr jord - det sitter nere i öronen (mycket), en hel del runt nosen samt lite vid ögonen. Vi är oroliga att det kommer INIFRÅN katten, men det kan det väl inte göra? Vi tvättar dem nästan dagligen, men det är tillbaka dagen efter igen.
Om det inte är skabb, kan det vara någon svamp eller så? Har inte hittar fler bilder på kattsjukdomar så jag har inget att jämföra med. Men det lutar allt mer åt att ringa veterinären. Även om de inte verkar lida utan busar omkring som vanligt, så nyser de ibland och jag tror det beror på det svarta vid nosen - så det är nog dags.

Tack för alla era råd det uppskattas verkligen!
Citera
2010-12-05, 17:30
Medlem
Kommer de tillbaka dan efter så är de förmodligen skabb så sök vet nysa skit i öron nos är inte så de ska va.
Citera
2010-12-05, 19:00
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandrian
Det är de inte. Jag har kikat lite på bilder och sökt runt på internet, men de kliar sig aldrig i öronen och jag märker inte några sår eller så.
Det är som små små svarta korn, nästan som riktigt smulig torr jord - det sitter nere i öronen (mycket), en hel del runt nosen samt lite vid ögonen. Vi är oroliga att det kommer INIFRÅN katten, men det kan det väl inte göra? Vi tvättar dem nästan dagligen, men det är tillbaka dagen efter igen.
Om det inte är skabb, kan det vara någon svamp eller så? Har inte hittar fler bilder på kattsjukdomar så jag har inget att jämföra med. Men det lutar allt mer åt att ringa veterinären. Även om de inte verkar lida utan busar omkring som vanligt, så nyser de ibland och jag tror det beror på det svarta vid nosen - så det är nog dags.

Tack för alla era råd det uppskattas verkligen!

(min markering)
Det du beskriver är exakt så som öronskabb ser ut.
Så en veterinärkoll tycker jag är enda rätta.
Mvh
Citera
2010-12-06, 10:00
Medlem
jajahars avatar
Det låter verkligen som skabb. Det ser precis ut som om det kommer inifrån katten och det är smuligt och ser ut som jord. Det finns ett medel som heter Frontline och man sätter en (?) droppe på nacken. Smärtfritt och enkelt.
Citera
2010-12-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Kommer de tillbaka dan efter så är de förmodligen skabb så sök vet nysa skit i öron nos är inte så de ska va.
Har pratat med föräldrarna och de skall ringa vet

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
(min markering)
Det du beskriver är exakt så som öronskabb ser ut.
Så en veterinärkoll tycker jag är enda rätta.
Mvh
Okej bra, jag har sagt åt föräldrarna att ringa veterinär. Kan det smitta till hund?

Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Det låter verkligen som skabb. Det ser precis ut som om det kommer inifrån katten och det är smuligt och ser ut som jord. Det finns ett medel som heter Frontline och man sätter en (?) droppe på nacken. Smärtfritt och enkelt.
Okej bra. Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in