Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-02, 14:29
Medlem
Gift44s avatar
Har letat efter kycklingkräva i de flesta köttbutiker i Göteborg men inte fått tag på det. Det finns fryst i asiatbutiker men jag vill ha färsk (för fritering). Någon som vet var man kan finna detta? Jag har inte varit i NÖ Göteborg och letat än så gärna tips därifrån.
Citera
2010-12-02, 14:32
Medlem
Opppes avatar
Hej jag kommer inte kunna svara på din fråga men jag måste få veta vad kycklingkväva är?!
Citera
2010-12-02, 14:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opppe
Hej jag kommer inte kunna svara på din fråga men jag måste få veta vad kycklingkväva är?!
http://en.wikipedia.org/wiki/Gizzard
KycklingKRÄVA! Ankkräva går dock bra också.
Senast redigerad av Gift44 2010-12-02 kl. 14:36.
Citera
2010-12-02, 14:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Har letat efter kycklingkräva i de flesta köttbutiker i Göteborg men inte fått tag på det. Det finns fryst i asiatbutiker men jag vill ha färsk (för fritering). Någon som vet var man kan finna detta? Jag har inte varit i NÖ Göteborg och letat än så gärna tips därifrån.
Har du kollat med City Gross i Kungälv?

~Paul~

PS Ett annat namn för kräva är "muskelmage".
Citera
2010-12-02, 14:45
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du kollat med City Gross i Kungälv?

~Paul~

PS Ett annat namn för kräva är "muskelmage".
Ska göra det i helgen. Tack!
Citera
2010-12-02, 14:59
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
NP .

~Paul~
Ok, kanske har de inte förstått vad jag söker, jag såg den andra tråden om muskelmage men jag kände bara till orden kräva, gizzard och batikuleng.
Citera
2010-12-02, 15:10
Medlem
Men kräva och muskelmage är inte samma sak. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4va
Citera
2010-12-02, 15:19
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Men kräva och muskelmage är inte samma sak. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4va
Tack för det... Då måste jag köpa båda. Har du prövat själv? Är det nån skillnad? Min fru kallar det bara gizzard.
Citera
2010-12-02, 15:20
Medlem
Man äter inte krävan vad jag vet.
Citera
2010-12-02, 15:21
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Man äter inte krävan vad jag vet.
Ok då litar jag på den gamla tråden om muskelmage och köper det.
Citera
2010-12-02, 16:04
Medlem
dePauls avatar
Fast man får ofta en bit av krävan tillsammans med muskelmagen när man köper dem i djupfryst tillstånd. Det är det där slamset som liksom hänger intill muskelmagen.

Visserligen är det sant att det ur anatomisk synpunkt handlar om två skilda detaljer men ur matsynpunkt gör det ingen större skillnad. Krävan, eller nedre delen intill muskelmagen har nämligen i stort sett identisk smak och konsistens som själva muskelmagen.

~Paul~
Citera
2010-12-02, 17:16
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Fast man får ofta en bit av krävan tillsammans med muskelmagen när man köper dem i djupfryst tillstånd. Det är det där slamset som liksom hänger intill muskelmagen.

Visserligen är det sant att det ur anatomisk synpunkt handlar om två skilda detaljer men ur matsynpunkt gör det ingen större skillnad. Krävan, eller nedre delen intill muskelmagen har nämligen i stort sett identisk smak och konsistens som själva muskelmagen.

~Paul~
Om jag friterar den blir det alltså ingen större skillnad i smak eller utseende? Har du prövat båda?
Glöm.. Jag läste inte slutet på ditt inlägg.
Senast redigerad av Gift44 2010-12-02 kl. 17:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in