• 1
  • 2
2010-12-02, 13:18
Medlem
Sukkanzs avatar
Hej,

Funderar p att ska denna linje till hstterminen 2011 och jag undrar drfr hur bra utbildningen r, dvs hur bra r lrarna samt hur r eleverna som gr dr r. Man vill ju inte ska en utbildning dr bde lrarna och eleverna r halvt bakom fltet. r utbildningen roligt och lrorik? Man vill ju inte g en 3-rig utbildning som man bara sitter och har trkigt samt inte lr sig ngot p.

Finns det ngra andra liknande utbildningar som kan rekommenderas?
Citera
2010-12-02, 13:21
Medlem
valle20s avatar
Nu vet jag frvisso inte ett dugg om utbildningen, men testa g dit frsta veckorna och se sjlv vad du tycker. Duger det inte hoppar du av.

Lter spnnande annars imo.
Citera
2010-12-02, 14:03
Medlem
Nu orkar jag inte leta upp trden, men fr ett tag sedan fanns det en annan trd om just denna utbildning och d sa folk som hade lst den att det inte var bra. Leta reda p trden, har fr mig att skvde hade ngon utbildning som folk tyckte var bra.
Citera
2010-12-02, 14:36
Medlem
Sukkanzs avatar
Det fanns en trd ifrn 2008, knns som att den r lite utdaterad.
Citera
2010-12-02, 14:57
Medlem
Skvde har haft mest spel med i SGA (Swedish Game Awards).
Utbildningarnas innehll r nog likvrdiga.
Citera
2010-12-02, 16:22
Medlem
Ska du lsa i tre r s ls Hgskoleingenjr i Data eller ngot istllet och gr spel p fritiden.

Spelbranschen r galet hrd konkurrens i och jag tror iaf det r smart att ha ngot lite bredare att st p.
Citera
2010-12-02, 20:27
Medlem
JackieDans avatar
Du kommer inte att bli spelutvecklare efter att du har gtt det dr programmet. Det finns inget klokt med att g dr heller. En anledning r att de lrarna p DSV r knappt utbildade och har ingen kunskap om mnet. Ska du satsa p att bli spelutvecklare hade jag istllet gtt en Civilingenjrsutbildning p KTH eller liknande. I blekinge startades fr inte s lnge sedan ett 5rs internationell knt program som r 100 % relaterad till spelutveckling.

De som gr spelprogrammet p SU kanske fr jobb som sljare p GameShop d de knappast kommer ha kunskapen om att ens kunna utveckla spel; ngot som r vldigt synd i.o.m. vldigt mnga som gr dr tror att de kommer bli det eftert. Jag vet inte vad syftet med programmet r. Men om det str spelutveckling s tycker jag att de inte frstr sig sjlva vad det innebr.

Undvik DSV och deras inkompetenta lrare.
Citera
2010-12-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackieDan
Undvik DSV och deras inkompetenta lrare.

Det dr har jag hrt frn typ 10 personer till. S du r den elfte.
andra sidan har jag tyvrr hrt det om KTH ocks, men r vertygad om att typ 80% av KTH:s problem bestr i just DSV. Tydligen verkar det vara KTHs delar som frorsakar problemen p KTH eller hur r det egentligen?

-Kan du bertta lite om DSV?
Citera
2010-12-02, 22:56
Medlem
JackieDans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det dr har jag hrt frn typ 10 personer till. S du r den elfte.
andra sidan har jag tyvrr hrt det om KTH ocks, men r vertygad om att typ 80% av KTH:s problem bestr i just DSV. Tydligen verkar det vara KTHs delar som frorsakar problemen p KTH eller hur r det egentligen?

-Kan du bertta lite om DSV?

De elever som lser p KTH tar ocks del av undervisningar som frelses vid DSV. Vissa kurser lser de parallellt ocks, inte s konstigt att de fastnar bland de icke-trovrdiga lrarna institutionen mittemot. De mnen som KTH:arna lser vid DSV kanske utgr endast 10-20 %. Jag vet inte ifall KTH har omfattande problem liknande DSV, men en studerande som jag knner som gtt dr sger att lrarna r riktigt kompetenta och mnga r ven frfattare. Medan DSV:s "lrar arsenal" kommer frmst frn u-lnder och kan knappt uttrycka sig i Svenska & Engelska. ven Svenskarna har problem med Svenskan, tyvrr. Finns hur mnga kompendier och lshnvisningar som bestr av en hel del stavfel och irrelevant sprk.
Citera
2010-12-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackieDan
De elever som lser p KTH tar ocks del av undervisningar som frelses vid DSV. Vissa kurser lser de parallellt ocks, inte s konstigt att de fastnar bland de icke-trovrdiga lrarna institutionen mittemot. De mnen som KTH:arna lser vid DSV kanske utgr endast 10-20 %. Jag vet inte ifall KTH har omfattande problem liknande DSV, men en studerande som jag knner som gtt dr sger att lrarna r riktigt kompetenta och mnga r ven frfattare. Medan DSV:s "lrar arsenal" kommer frmst frn u-lnder och kan knappt uttrycka sig i Svenska & Engelska. ven Svenskarna har problem med Svenskan, tyvrr. Finns hur mnga kompendier och lshnvisningar som bestr av en hel del stavfel och irrelevant sprk.

Det lter precis som DSV/KTH, hade en polare som drabbades av mystiska betyg p det dr stllet och har snokat lite grand i det hela. Det visade sig att det var frmst KTH lrare anslutna till DSV som skapade problem p stllet och att de flesta av de skallade "u-lands" lrarna var KTH lrare som hade anstllts vid ngon form mellan organisation mellan Stockholms Universitet och KTH som kallas DSV.

Allts det var rent horribla prylar, som att folk hade ftt tentor rttade med ett OK du fr betyg x och sedan ingen genomgng av uppgifterna. Skulle inte ha trott han nr han berttade om det inte var som s att han visat mig tentorna och lite grann av systemet. Dremot var inte utbildningen helt dlig men tydligen s hade de ett ledarskap som inte uppmuntrade lrarna utan tyckte att allt var skit. Tydligen r det likadant med forskningen p KTH och DSV ocks, s man kan undra vad det r, en frvaringsplats? Ett U-lands mte?
andra sidan skulle mnniskorna vara trevliga nr man lrt knna dem, dremot var lokalerna lite si och s, lite spaceland liksom.
Citera
2010-12-02, 23:22
Medlem
JackieDans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det lter precis som DSV/KTH, hade en polare som drabbades av mystiska betyg p det dr stllet och har snokat lite grand i det hela. Det visade sig att det var frmst KTH lrare anslutna till DSV som skapade problem p stllet och att de flesta av de skallade "u-lands" lrarna var KTH lrare som hade anstllts vid ngon form mellan organisation mellan Stockholms Universitet och KTH som kallas DSV.

Allts det var rent horribla prylar, som att folk hade ftt tentor rttade med ett OK du fr betyg x och sedan ingen genomgng av uppgifterna. Skulle inte ha trott han nr han berttade om det inte var som s att han visat mig tentorna och lite grann av systemet. Dremot var inte utbildningen helt dlig men tydligen s hade de ett ledarskap som inte uppmuntrade lrarna utan tyckte att allt var skit. Tydligen r det likadant med forskningen p KTH och DSV ocks, s man kan undra vad det r, en frvaringsplats? Ett U-lands mte?
andra sidan skulle mnniskorna vara trevliga nr man lrt knna dem, dremot var lokalerna lite si och s, lite spaceland liksom.

Det finns vldigt mnga utlnningar som gr p KTH. Mnga av de kommer frn rika frldrar i Asien, Afrika och Mellanstern. Troligtvis stmmer dina argument eftersom KTH/DSV r en del av en institution av Stockholms Unviersitet. Det r kul att du nmner tentor eftersom tentorna vid DSV r ett skmt. Mnga upplever tentorna som frsta ret p gymnasiet. Dremot tror jag inte det r KTH som r mest utsatt eftersom KTH har mer intelligenta lrare. Allt ifrn uppvisning av projekt & simulationer med mera stlls upp av KTH. Fr nrvarande tror jag inte DSV har frtjnat ngot sdant. Vad jag vet s lser man mycket matematik och fysik p KTH. Utbudet av liknande kurser finns inte vid DSV. Om detta skulle innebra en stor skillnad p kompetenta lrare mellan KTH & DSV lter jag vara osagt. Men mjligtvis tror jag det hela handlar om SU som hyr ut lokaler till KTH. Att en smitta av ngot slag skulle kunna pverka det mystiska knns vertygande dock.
Senast redigerad av JackieDan 2010-12-02 kl. 23:26.
Citera
2010-12-02, 23:48
Medlem
Sukkanzs avatar
r LTU d ett bttre alternativ om man vill lsa datorspelsutveckling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in