2004-07-15, 21:05
Medlem
Ponera, att man i framtiden kommer att utveckla nanobots, dvs, mikroskopiska maskiner som förs in i blodomloppet och hjälper kroppens funktioner och gör en starkare på konstgjord väg.
det skulle självklart kosta en slant..vilket onekligen leder in en på tankarna om en augmenterad supermänniska, de som har pengar, kommer också att få otroliga fördelar, i form av uppgraderad fysik och eventuellt förbättrad hjärnaktivitet. eliten blir ännu överlägsnare. även kroppsdelar kan bytas ut mot eller förbättras med inopererad teknik.
kommer vi att kunna styra evolutionen precis dit vi vill med hjälp av tekniken och kommer det att leda till den traditionella människans död?
eller kommer vi kanske få se ett fruktansvärt klassamhälle mellan "cyborgen" och den "vanliga människan"?

vad tror ni om detta (förmodligen) oundvikliga scenario?
Citera
2004-07-15, 21:37
Medlem
Kanqins avatar
Spela Deus Ex så kanske du får svaret! Eller hyr någon av de otaliga filmer som tar upp ämnet (kommer inte fram några namn)
(det var allt jag ville säga, kanske lite off topic men det är också möjligt att det ger en vink till annorlunda filosofiska källor. Så det är, (som vanligt) , upp till mod att ta bort detta inlägg)
Citera
2004-07-15, 23:06
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Ponera, att man i framtiden kommer att utveckla nanobots, dvs, mikroskopiska maskiner som förs in i blodomloppet och hjälper kroppens funktioner och gör en starkare på konstgjord väg.
det skulle självklart kosta en slant..vilket onekligen leder in en på tankarna om en augmenterad supermänniska, de som har pengar, kommer också att få otroliga fördelar, i form av uppgraderad fysik och eventuellt förbättrad hjärnaktivitet. eliten blir ännu överlägsnare. även kroppsdelar kan bytas ut mot eller förbättras med inopererad teknik.
kommer vi att kunna styra evolutionen precis dit vi vill med hjälp av tekniken och kommer det att leda till den traditionella människans död?
eller kommer vi kanske få se ett fruktansvärt klassamhälle mellan "cyborgen" och den "vanliga människan"?

vad tror ni om detta (förmodligen) oundvikliga scenario?
Har du läst midnight nyss eller? Tror knappast att det är oundvikligt, jag skulle aldrig vilje byta ut mina kroppsdelar och jag är rädd för sprutor
Citera
2004-07-16, 18:26
Medlem
ahlmans avatar
Kanske lite science-fiktion att tänka sig att ändra på en människa som redan är klar, men att ändra i gener och den skiten tror jag inte ligger så långt borta. Trots allt inte helt omöjligt att tänka sig att detta kommer att utnyttjas för att skapa bättre individer med mer och mer kvalitativa förmågor.

Med andra ord kommer de fattiga barnen i Afrika snart inte ha skuggan av en chans i OS.
Citera
2004-07-19, 10:11
Medlem
Säkre Sammys avatar
Jag tror att den här tekniken kommer att ha vissa baksidor som all teknik har. Sen måste man tänka på att det endast går att kopiera befintliga funktioner, m a o "vanligt" producerade barn kanske ligger generellt på en lägre nivå men de som är i topp tror jag kommer komma från icke manipulerade...
Citera
2004-07-19, 18:58
Medlem
jag tänkte på en sak dock, när det gäller genetiska förbättringar så kommer det ju till en viss grad iaf att rinna neråt. Folk som är genetiskt förbättrade kommer väl knappast kräva att deras partners också ska vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in