• 1
  • 2
2010-12-02, 10:48
Medlem
Hallå
Jag har eventuellt fått tillgång till en lada som jag tänkte riva ur inredningen och ha lite verksamhet i.
I den delen av ladan jag kommer vara i har det för ett antal år sedan funnits grisar och kor.
"Gris spilterna" eller boxar eller vad man ska kalla de är gjorda av betong(tror jag det är) och uppbyggda som något sorts staket med bredare järnrör.
Min fråga lyder:
Hur river jag ner dessa "staket" på lättaste sätt?
Citera
2010-12-02, 11:07
Medlem
Malacodas avatar
Bilmaskin och slägga eller så ringer du Remo http://sv.wikipedia.org/wiki/Remo_-_...men_livsfarlig så hittar han väggarnas svaga punkter och pekfingrar sönder dem på en sekund
Citera
2010-12-02, 20:21
Medlem
[SIC]s avatar
Hilti 905 och vinkelkap så är saken biff.
Citera
2010-12-02, 21:08
Medlem
Milwaukees avatar
Prata med den lokala hyrfirman och tala om vad du ska göra så tar dom fram precis vad du behöver.
Köp en halvmask också, det dammar mycket och stendammslunga är inget kul.
Citera
2010-12-04, 12:00
Medlem
Tack för tipsen. Läste runt lite och det kostade ungefär 150kr/dag att hyra maskinen och fanns halvdana maskiner att köpa för runt 3k.
Inte innan våren/sommaren jag ska sätta igång men eftersom jag aldrig gjort något liknande förut så håller jag på att ta reda på all fakta nu innan.
Citera
2010-12-04, 19:01
Medlem
Milwaukees avatar
För att kapa järnrören ska du inte använda vinkelslip, skaffa en tigersåg ist. Det går fortare och blir inga gnistor.

Är golvet plant eller finns det dyngrännor du måste gjuta igen?
Citera
2010-12-04, 20:14
Medlem
Snurrens avatar
Akta dig för eventuell asbest ... Det är INTE bra att riva utan skyddsutrustning.
Citera
2010-12-05, 02:30
Medlem
DrBums avatar
Det är ALDRIG bra att riva utan skyddsutrustning..

Dock är en bilmaskin i högsta grad användbar vid rivning av betong.
Inte en borrhammare med bilfunktion utan en riktig gris till maskin ska det vara.

För att kapa rören så är det tiger eller kap som gäller, beror även på vad du har att tillgå sedan tidigare.

Maskinerna kan du hyra som tidigare sagt.. Bra deal då dessa kostar en hel del att köpa själv..!
Citera
2010-12-05, 19:47
Medlem
Jo, det är väll någon ränna men den tänkte jag bara bygga någon liten "trä brygga" eller hur man ska säga. Ingen idé att lägga igen permanent som det ser ut till en början. Det kommer bli ett litet snickeri, bara mest lull lull till en början så får vi se vad som händer i framtiden. Men räcker det med någon halvmask från harald nyborg som skydd eller måste man ha massa mer när man bilar?
Citera
2010-12-05, 19:53
Medlem
Puttgardens avatar
Skyddglasögon och hörselskydd är ingen dum idé heller
Citera
2010-12-05, 19:56
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pec
Jo, det är väll någon ränna men den tänkte jag bara bygga någon liten "trä brygga" eller hur man ska säga. Ingen idé att lägga igen permanent som det ser ut till en början. Det kommer bli ett litet snickeri, bara mest lull lull till en början så får vi se vad som händer i framtiden. Men räcker det med någon halvmask från harald nyborg som skydd eller måste man ha massa mer när man bilar?
Typ http://www.jula.se/halvmask-advantage-200-133057 + några filter för damm. Ska du ha snickeri kommer den säkert till användning fler gånger. Sen får du ha hörselskydd och glasögon, men det är väl ganska självklart.

edit: fan om man inte börjar bli lite långsam...
Citera
2010-12-06, 09:10
Medlem
Jo men det är ju perfekt, bara saker som kommer behövas i snickeriet.
Långsam?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in