Citat:
Ursprungligen postat av anteup
Hej!
Jag är helt ny inom detta med fonder. Köpte igår för första gången och har en del pengar på banken som jag vill investera i fonder. Ska man köpa där man ser att fonden har gått upp mycket under en femårsperiod eller där det gått lite stabilt och sakta och hoppas på att den drar iväg. Eller hur ska man tänka? Vad säger ni erfarna?
Vilken marknad ska man gå på? Råvaror? Energi? Något annat?
Precis som aktier bör du sprida riskerna och inte lägga allt i en korg. Att en fond gått upp 5 år betyder inte att den automatiskt kommer fortsätta uppåt. Läs på läs på och satsa sedan på det du tror kommer ha en bra utveckling under par år.
Mitt innehav i dag-swedbank och mest riskfonder eftersom jag tror vi är på väg in i högkonjuntur igen och världen släppar fortfarande, Östeuropa, BRICT, ryssland, kina, sverige mega, nordenfond, pacific, privatiser, balkanfond. några har jag haft i par år och några rätt nya och lägger 3600/månad med 200-800kr i olika fonder beroende vad jag tror mest på och jag byter fond om något nytt mer intressant kommer eller om jag börjar tappa tron på någon fond.
Fonder är en långsiktig placering så var medveten om att du inte satsar mer än du kan vara utan i ett par år samtidigt som du fortsätter spara i fonden.
Lycka till!