2010-12-02, 09:57
Medlem
Hej!

Jag är helt ny inom detta med fonder. Köpte igår för första gången och har en del pengar på banken som jag vill investera i fonder. Ska man köpa där man ser att fonden har gått upp mycket under en femårsperiod eller där det gått lite stabilt och sakta och hoppas på att den drar iväg. Eller hur ska man tänka? Vad säger ni erfarna?
Vilken marknad ska man gå på? Råvaror? Energi? Något annat?
Citera
2010-12-02, 10:18
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteup
Hej!

Jag är helt ny inom detta med fonder. Köpte igår för första gången och har en del pengar på banken som jag vill investera i fonder. Ska man köpa där man ser att fonden har gått upp mycket under en femårsperiod eller där det gått lite stabilt och sakta och hoppas på att den drar iväg. Eller hur ska man tänka? Vad säger ni erfarna?

Jag skulle ha köpt andelar i en Thailand eller Indonesien och gjort det så snart det bara går. Men mycket hänger ju på vad du har för tidsperspektiv?
Citera
2010-12-02, 10:50
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteup
Hej!

Precis som aktier bör du sprida riskerna och inte lägga allt i en korg. Att en fond gått upp 5 år betyder inte att den automatiskt kommer fortsätta uppåt. Läs på läs på och satsa sedan på det du tror kommer ha en bra utveckling under par år.
Mitt innehav i dag-swedbank och mest riskfonder eftersom jag tror vi är på väg in i högkonjuntur igen och världen släppar fortfarande, Östeuropa, BRICT, ryssland, kina, sverige mega, nordenfond, pacific, privatiser, balkanfond. några har jag haft i par år och några rätt nya och lägger 3600/månad med 200-800kr i olika fonder beroende vad jag tror mest på och jag byter fond om något nytt mer intressant kommer eller om jag börjar tappa tron på någon fond.
Fonder är en långsiktig placering så var medveten om att du inte satsar mer än du kan vara utan i ett par år samtidigt som du fortsätter spara i fonden.
Lycka till!
Citera
2010-12-02, 10:53
Medlem
När de är billigast såklart.

Frågan är bara när det är =P

Jag skrev en del i börjat sparatråden, andra har säkert andra åsikter, någon annan _hade_ en annan åsikt.
Citera
2010-12-04, 09:51
Medlem
Många hänvisar till Morningstars Rating. Där kan du se hur de "betygsätter" olika fonder. http://www.morningstar.se/

Eftersom fondsparande, oftast, är tänkt att vara över lång sikt så kolla hur de presterat på 10-års sikt. Det vanligaste rådet är också att spara kontinuerligt, då det är svårt att tima rätt köpläge. Om det är tänkt att vara på lång sikt leta också efter låga förvaltningsavgifter. En långsiktig strategi kan du läsa om här: http://aktiespartacus.blogg.se/2010/...illionair.html

Fondsparande är också bra om du vill komma åt nischade områden/marknader, så som t.ex. enskilda länder eller sektorer. Som nämnts tidigare, sprid ut på några olika som du tror på. Tänk bara på att 3-månaders statistiken säger dock inte mycket utan är mer ett marknadsföringsknep för att få saluföra sina fonder.
Citera
2010-12-04, 10:26
Medlem
På 10 års sikt kanske det är ok att handla efter
http://winningtrading.vinnarbyran.se...alys-stop-loss ?

Fast skulle man vänta till varje köptillfälle med att gå in så får man ju vänta rätt länge emellanåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in