2010-12-02, 07:15
Medlem
Hejsan. Fatta mig kort.
Fyller 21 om några månader. Har kraftig skolios, på gränsen till operation. Läkaren sa att jag skulle fundera om jag var nöjd med min längd.

Träffar denna nästa gång till januari.

Hur som haver undrar jag lite riskerna med operation. Jag är idag 178 och är inte helt nöjd med min längd även om mina päron mäter 164 & 176. Jag mätte idag avståndet mellan mina fingerspetsar och enligt det avståndet bör jag vara 184 cm lång.

Googla runt lite snabbt och hitta massa bloggar om folk som klagar om besvär efter operation.

Undrar egentligen hur problemfritt ett skoliosingrepp är.

mvh.
Citera
2010-12-02, 08:29
Medlem
Fru Vs avatar
Hej,

det här är en fråga som egentligen bara den opererande ortopeden kan svara på. Ska du inte be om ett möte med denne? Du behöver få bra svar från någon som vet. Lycka till!
Citera
2010-12-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Hejsan. Fatta mig kort.
Fyller 21 om några månader. Har kraftig skolios, på gränsen till operation. Läkaren sa att jag skulle fundera om jag var nöjd med min längd.

Träffar denna nästa gång till januari.

Hur som haver undrar jag lite riskerna med operation. Jag är idag 178 och är inte helt nöjd med min längd även om mina päron mäter 164 & 176. Jag mätte idag avståndet mellan mina fingerspetsar och enligt det avståndet bör jag vara 184 cm lång.

Googla runt lite snabbt och hitta massa bloggar om folk som klagar om besvär efter operation.

Undrar egentligen hur problemfritt ett skoliosingrepp är.

mvh.

Av ren nyfikenhet, hur stor är din krökning?

Mycket beror ju på var de stelopererar dig, gällande rörlighet osv efteråt.

I övrigt håller jag med Fru V.
Citera
2010-12-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Av ren nyfikenhet, hur stor är din krökning?

Mycket beror ju på var de stelopererar dig, gällande rörlighet osv efteråt.

I övrigt håller jag med Fru V.
Oj, inte en blekaste, 36 grader klingar i bakhuvet men inte en blekaste.

Kröken är i lägre delen av ryggraden vid magnivån.
Citera
2010-12-02, 20:36
Medlem
Klistrar in ett svar som jag skrev för en tid sedan här när en annan medlem frågade om skoliosop:

Jag opererades som 13-åring. Det är ju en steloperation, en bit av ryggraden blir helt stel, men det är något man vänjer sig vid. Jag tycker absolut att du ska tacka ja till operation. Risken är ju annars att din krök växer och du får mer och mer ont och blir snedare. Efter operationen har jag aldrig haft ont i ryggen utan man kan leva helt normalt. Ingen kan se på mig att jag är stelopererad! Jag är nu 43 år. Jag fick tillbringa ca 3 veckor på sjukhus, sedan fick jag bära en rätt stor korsett efter operationen. Den skulle jag ha dygnet runt i 6 månader. Det var väl den värsta tiden. Men efter det fick jag börja ta av korsetten några timmar varje dag i tre månader. Efter det var jag fri och lycklig! Har som sagt aldrig haft ont i ryggen, så vad är 6 månader av mitt liv med korsett mot att gå och vara sned och kutryggig? Vet flera som inte opererades som istället gick med mindre korsetter under flera år, hade ont och inte blev bättre. Tacka ja till operation är alltså mitt råd! Lycka till!
Citera
2011-03-26, 21:03
Medlem
himakans avatar
Hej! Jag opererades för skolios, så hör av dig om du har några frågor att ställa
Citera
2011-03-27, 12:35
Medlem
Insanedudes avatar
Det där är ju helt olika. Oftast så går ju operationerna bra rent statistiskt sätt, de har ju koll på sin sak. Men tyvärr så kan det ju alltid hända något, så är det ju inom allting. Läser du på bipackssedeln till alvedon så står det ju nästan att du kommer att dö. Detta är ju dock väldigt ovanligt och att tänka på det gör en bara onödigt oroad eftersom man inbillar sig att det är jättevanligt när det är ovanligt.
Läser du på nätet så kommer du förstås stöta på folk som det gick dåligt för, eftersom de som det gick bra för inte har någon anledning att blogga om det.

Faktum att din läkare frågar efter om du är nöjd med din längd, kan jag inte tolka på något annat sätt än att han undrar om du vill bli längre eftersom man oftast blir lite längre av en sådan där operation. Då låter det som att den enda motivationen till operationen är just det. Det gradantal du nämnde i tråden är inte så mycket och behöver ingen operation egentligen så länge det inte blir värre.
Personligen skulle jag aldrig dock göra en sådan stor operation bara för den lilla anledningen att bli lite längre.
Jag har själv opererat mig för skolios och jag gjorde det enbart för att jag hade en sådan stor krök att det bara hade blivit värre med åren. Hade till och med påklämda lungor av min skolios så jag hade svårt att andas. Trots det med lungorna, så hade jag ändå inte opererat mig om det hade varit ofarligt att låta det vara som det var. I slutändan så gick operationen väldigt bra i.a.f, väldigt nöjd.

Så jag säger såhär att gör operationen om det är en fara att lämna det som det är (fråga läkaren). Annars är det enligt mig bara onödigt. Fast du bör förstås diskutera det med läkaren, har ju inte koll på några detaljer om ditt fall.
Citera
2011-03-27, 14:50
Medlem
himakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Det där är ju helt olika. Oftast så går ju operationerna bra rent statistiskt sätt, de har ju koll på sin sak. Men tyvärr så kan det ju alltid hända något, så är det ju inom allting. Läser du på bipackssedeln till alvedon så står det ju nästan att du kommer att dö. Detta är ju dock väldigt ovanligt och att tänka på det gör en bara onödigt oroad eftersom man inbillar sig att det är jättevanligt när det är ovanligt.
Läser du på nätet så kommer du förstås stöta på folk som det gick dåligt för, eftersom de som det gick bra för inte har någon anledning att blogga om det.

Faktum att din läkare frågar efter om du är nöjd med din längd, kan jag inte tolka på något annat sätt än att han undrar om du vill bli längre eftersom man oftast blir lite längre av en sådan där operation. Då låter det som att den enda motivationen till operationen är just det. Det gradantal du nämnde i tråden är inte så mycket och behöver ingen operation egentligen så länge det inte blir värre.
Personligen skulle jag aldrig dock göra en sådan stor operation bara för den lilla anledningen att bli lite längre.
Jag har själv opererat mig för skolios och jag gjorde det enbart för att jag hade en sådan stor krök att det bara hade blivit värre med åren. Hade till och med påklämda lungor av min skolios så jag hade svårt att andas. Trots det med lungorna, så hade jag ändå inte opererat mig om det hade varit ofarligt att låta det vara som det var. I slutändan så gick operationen väldigt bra i.a.f, väldigt nöjd.

Så jag säger såhär att gör operationen om det är en fara att lämna det som det är (fråga läkaren). Annars är det enligt mig bara onödigt. Fast du bör förstås diskutera det med läkaren, har ju inte koll på några detaljer om ditt fall.

Håller med dig helt och hållet och måste fråga om du upplevt några komplikationer efter operationen? Jag opererades för fyra år sedan och har inte haft ont i ryggen alls tills nu. Har ont i det skulderbladet som "kröken" trycker på och är smått orolig. Ska ringa ortopeden imorgon för säkerhets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in