Jag försöker reda ut vad den moderna västerlänningen lever för idag. Särskilt här i Sverige är vi väldigt "avnationaliserade" och sekulariserade, vilket jag tror skapar oro i många då båda dessa aspekter ger var människa en viss form av spirituell eller nån lite djupare livstillfredsställelse. Det är väl egentligen inte meningen att det ska fungera som en ersättare, men jag tror materialismen tagit en oerhört mycket större plats idag då folk helt enkelt vänder sig till den då de söker trygghet.
Nu är ju det en väldigt svår fråga i sig om människor känner sig mer vilsna idag än förut, men jag tror så är fallet.
Det är säkert ett ämne som pratats om många gånger så ni andra kanske har lite egna åsikter kring ämnet, det här är bara min egna teori, men skulle gärna vilja få lite feedback. Har jag rätt? Vänder sig folk till materialismen då man inte kan vända sig till nån religion eller känna tillfredsställelse i sin nationella identitet? Finns det andra aspekter på livet man vänder sig till som redan funnits förut, eller är det ännu nåt mer som vuxit fram på senare tid? Andra aspekter som kärlek och droger, hur stor betydelse har dessa?
Ganska halvtaffligt försök till trådstart, men det säger nog en stor del av det jag är ute efter.
Senast redigerad av Omkringdrivarn 2010-12-02 kl. 02:57.