2010-12-02, 01:31
Medlem
hystdudes avatar
Har precis införskaffat mig en hdmikabel. Får utmärkt bild på tvn, men saknar ljud helt. Har försökt att pilla lite i diverse ljudkortsinställningar men jag har inte lyckats hitta någon lösning.

Någon person som är kunnig inom ämnet eller har råkat ut för samma problem?

Ytterst tacksam för hjälp!

/ Mvh hyst
2010-12-02, 01:33
Medlem
kollat så ditt grafikkort stödjer ljud från hdmi utgången? hade samma problem som du. och det visade sig att mitt graffekort inte stödje ljudet från hdmi kabeln.. helt meningslöst
2010-12-02, 01:35
Medlem
crillecrilles avatar
https://www.flashback.org/t16973p41

Fråga där istället. Uppge även vilken TV, grafikkort, operativsystem osv du har.
2010-12-02, 01:52
Medlem
slafsits avatar
Jag brukar få öppna och stänga min laptop när jag haft TVn avstängd, annars kommer ljudet från datorn istället för TVn. Har du laptop så testa om det hjälper. :P
2010-12-02, 01:53
Medlem
hystdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellbl0m
kollat så ditt grafikkort stödjer ljud från hdmi utgången? hade samma problem som du. och det visade sig att mitt graffekort inte stödje ljudet från hdmi kabeln.. helt meningslöst

Ska kolla.
2010-12-02, 02:22
Medlem
PattiFnatts avatar
Du måste vänta med att starta upp filmen tills hdmi-kabeln är inkopplad. Testa annars att starta om datorn med hdmi-kabeln ikopplad.
2010-12-02, 03:53
Medlem
Kebabsugers avatar
windows 7 ?

så fall är det en simpel inställning i ditt OS bara
2010-12-02, 05:17
Medlem
flowzzers avatar
Jag hade oxå samma bekymmer.
Jag löste det genom att högerklicka på högtalarsymbolen nere till höger på skrivbordet.
Å klicka på "uppspelningscenter"

Där kan man välja mellan å köra ljudet ur högtalarna på datorn eller skicka det via teven,,,,
Funkar för mig.
Kan ju såklart vara nåt helt annat fel, men värt å prova om inget annat verkar hjälpa
2010-12-02, 07:41
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowzzer
Jag hade oxå samma bekymmer.
Jag löste det genom att högerklicka på högtalarsymbolen nere till höger på skrivbordet.
Å klicka på "uppspelningscenter"

Där kan man välja mellan å köra ljudet ur högtalarna på datorn eller skicka det via teven,,,,
Funkar för mig.
Kan ju såklart vara nåt helt annat fel, men värt å prova om inget annat verkar hjälpa

Precis som flowzzer skriver ska du göra för att få ljudet att fungera. Du väljer TV:n, brukar tom vara en TV-ikon, som standardenhet. Då ska du se att du får ljud.
2010-12-02, 08:11
Bannlyst
Grabbar felet är på tv inte på datorn.

Tv har flera HDMI pröva med ett annat. den HDMI SIDE alltså vid sidan fungera inte med ljud
2010-12-02, 08:48
Medlem
blåljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Precis som flowzzer skriver ska du göra för att få ljudet att fungera. Du väljer TV:n, brukar tom vara en TV-ikon, som standardenhet. Då ska du se att du får ljud.

Hade samma problem som dom två ovan. Det løste sig før mig.
2010-12-03, 00:46
Medlem
qrizzes avatar
Tråd Låst

Använd Officiella tråden dator till TV - TV till dator / kringutrustning nästa gång

//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in