2013-08-13, 19:52
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kindbomb
Allright det börjar sjunka in så småning om Så även amerikaner betalar den svenska utdelningsskatten till den svenska staten för ADRs eller dubbelnoterade svenska bolag, fastän skatten i usa är 15%. Dvs man betalar alltid utdelningsskatten till företagets värdland, enligt värdlandets skattelagstiftning..

Nej, du beskattas i det land du är bosatt. Länderna har sinsemellan avtalat om hur skatten skall fördelas, men det påverkar inte din skattesats. För svenskar hålls vanligtvis 15% av utdelningen kvar i det andra landet, medan den svenska staten tar de andra 15 procenten (=totalt 30% i utdelningsskatt). Det borde väl fungera ungefär på samma sätt i Finland?
Citera
2015-09-08, 08:40
Medlem
kaosinorrs avatar
Hej!

Någon som vet vad som menas med "stora konsekvenser"? Se nedan. Pratar vi uppgång eller nedgång?

ABB
AVGÖRANDE NYHETER VÄNTAS PÅ ONSDAG ENLIGT KÄLLA - SVD (R) (Direkt)
2015-09-08 07:40

STOCKHOLM (Direkt) När ABB anordnar kapitalmarknadsdag på onsdagen kommer "avgörande information" att presenteras för kraft- automationsbolaget.

Det skriver Svenska Dagbladet Näringsliv efter indikationer från källor nära bolagsledningen.

"Närmast till hands", skriver tidningen, ligger en styckning av bolaget och informationen kommer att få stora konsekvenser.

Styckningsspekulationerna i ABB satte fart på allvar när Cevian, med Christer Gardell i spetsen, blev storägare i bolaget under våren och försommaren. Cevian äger lite mer än 5 procent av ABB. Största ägare är Investor med 9,7 procent av aktierna.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2015-09-10, 16:20
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosinorr
Hej!

Någon som vet vad som menas med "stora konsekvenser"? Se nedan. Pratar vi uppgång eller nedgång?

ABB
AVGÖRANDE NYHETER VÄNTAS PÅ ONSDAG ENLIGT KÄLLA - SVD (R) (Direkt)
2015-09-08 07:40

STOCKHOLM (Direkt) När ABB anordnar kapitalmarknadsdag på onsdagen kommer "avgörande information" att presenteras för kraft- automationsbolaget.

Det skriver Svenska Dagbladet Näringsliv efter indikationer från källor nära bolagsledningen.

"Närmast till hands", skriver tidningen, ligger en styckning av bolaget och informationen kommer att få stora konsekvenser.

Styckningsspekulationerna i ABB satte fart på allvar när Cevian, med Christer Gardell i spetsen, blev storägare i bolaget under våren och försommaren. Cevian äger lite mer än 5 procent av ABB. Största ägare är Investor med 9,7 procent av aktierna.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt

Skulle ABB offentliggöra en styckning skulle aktien gå upp dramatiskt, med största sannolikhet. Nu gjorde man ju inte det och det stora "avslöjandet" var mer en axelryckning.
Citera
2015-09-24, 10:46
Medlem
Tjena.

Nu har aktien varit på nergång ett tag och jag har bestämt mig för att sälja på 145:- om den nu skulle sjunka så lågt.

Jag vill höra vad ni anser om aktien och varför?
Citera
2015-09-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johankkk
Tjena.

Nu har aktien varit på nergång ett tag och jag har bestämt mig för att sälja på 145:- om den nu skulle sjunka så lågt.

Jag vill höra vad ni anser om aktien och varför?
Den är under 145 kr nu. Mitt intryck är att ABBs verksamhet är ganska kopplat till olja och industri, så det kan bli ett tungt 2016 också. Men samtidigt är det ju ganska bra direktavkastning nu.
Citera
2017-03-28, 14:00
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Viktigt meddelande i ABB Ltd – erbjudande om Utdelningsförfarande 2017
I år föreslår ABB:s styrelse att en utdelning om CHF 0,76 lämnas och att denna utbetalas med ABB:s vinstmedel vilket, enl schweizisk skattelagstiftning, innebär att utdelningen blir föremål för schweizisk källskatt (35 %). Men aktieägare med svensk skattehemvist kan här anmäla sitt deltagande i ett Utdelningsförfarande då de i så fall kommer att erhålla utdelningen utan avdrag för schweizisk källskatt, utdelningen beskattas enl svenska skatteregler. Observera att anmälda aktier i Utdelningsförfarandet innebär att dessa inte kan säljas under perioden 4 - 7 april 2017 eftersom aktierna då är föremål för omregistrering till ABB U-aktie (en tillfällig aktiesort, se närmare på ABB:s hemsida) Observera också att om du inte anmäler ditt deltagande i Utdelningsförfarandet så kommer det att dras 35 % schweizisk källskatt i den kommande utdelningen.
Hur har ni gjort?
Citera
2017-03-28, 22:39
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Hur har ni gjort?

Tackade självklart ja till erbjudandet eftersom det blir lägre skatt och mer till mig då! Hur har du själv gjort?
Citera
2017-04-03, 11:03
Medlem
Mokshas avatar
Är det någon här inne på ABB-forum som har koll på Unibap som precis börsnoterades?
Det ryktas ordentligt att de har ett givande samtal... på unibaps hemsida finns en robotarm med logotype från ABB.

Länk: https://unibap.com
Citera
2017-09-18, 22:04
Medlem
knut_1s avatar
Vad tror ni om aktien på dessa nivåer? Dags att köpa/öka?
Citera
2020-02-07, 01:45
Medlem
Här var det dött. Någon som följer ABB och har något klokt att säga om att ta hem lite vinst nu efter en hyfsat fin uppgång? Eller har den mer att ge?
Citera
2020-02-07, 07:00
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Behåll. Det kommer återköp snart och det kommer pressa upp aktierna ytterligare.
Citera
2020-03-25, 06:50
Medlem
ABB U... det har med källskatten att göra.

Är det ett papper som ger rätt till ABB-aktier utan utdelning?

Om det är så är där konstig prissättning då den nu är 13 kr billigare.

Hur funkar detta ABB U?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in